miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Etter læreplan > Aktiviteter

Aktiviteter

Aktiviteter som passer for:

Læreplan i elevrådsarbeid

  • Etter 10.årstrinn
    • Medvirkning
    • Selvstendighet og samarbeid

Til topp



Lag utviklingsplan for skolens nærområde

Det er viktig at elevene blir hørt når det gjelder bruken av områdene rundt skolen. Skolens nærområde er også en fint arena for å lære om arealbruk og kommunal planlegging. Alle kommuner skal ha en kommuneplan med en arealdel som dekker hele kommunen. Arealdelen skal tas opp til vurdering hvert fjerde år. Dette er en viktig mulighet for elevene til å være med å påvirke hva som skjer med dette området.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • gjøre rede for barn og unges plikter og rettigheter i samfunnet
  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Registrer barnetråkk

I denne aktiviteten får du tips om hvordan elevene kan foreta registrering av møteplasser, snarveger og lekeområder i samarbeid med kommunen. Slike opplysninger er viktige for kommunens planleggere når nye arealplaner skal utarbeides. Ofte vet ikke planleggerne hvilke områder barn og unge bruker på fritida si, eller hvilke synspunkter de har på områdene i nærmiljøet sitt.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • gjøre rede for barn og unges plikter og rettigheter i samfunnet
  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Delta i kommunens planlegging

Barn og unge har rett til å få si sin mening og bli hørt. Dette er rettigheter som også gjelder i kommunal planlegging.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • gjøre rede for barn og unges plikter og rettigheter i samfunnet
  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Kartlegg grønnstrukturen

Ta utgangspunkt i bydelen eller tettstedet der skolen ligger. Kartlegg hva som finnes av grønne, naturpregede områder (parker, grøntdrag, skogholt, enger m.m.), og tegn områdene inn på et kart. I denne aktiviteten vil vi gjerne at elevene registrerer hvor langt det er fra skolen til nærmeste grøntområde. Undersøk også hvor langt unna naturområder elevene i klassen bor. Hva brukes grøntområdene til, og hvordan kan vi ta vare på dem?

Kompetansemål:

Medvirkning

  • gjøre rede for barn og unges plikter og rettigheter i samfunnet
  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Sjekk skolens energibruk

Er skolen din en storforbruker av energi, og hva kan gjøres for å redusere forbruket? Lag en oversikt over skolens energibruk. Det kan gjøres ved faste målinger hver uke, gjerne gjennom hele året. Behovet for oppvarming er langt høyere på en kald vinterdag enn en mild sommerdag. Det er derfor nyttig å se skolens ukentlige energibruk i sammenheng med utetemperaturen.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Skolens uteområde

Skolens uteområder skal gi rom for mange ulike aktiviteter. Ideelt sett bør derfor en allsidig skolegård by på alt fra akebakker, klatretrær og balløkker til små gjemmesteder og lune kroker. Hvordan er skolegården din? Lag oversikt over hvilke aktiviteter som foregår i skolegården, og foreslå tiltak som kan gi bedre uteområder. Elevene kan også beregne hvor stor andel av uteområdene som er grus og asfalt og hvor stor andel som er andre typer arealer.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Trafikksikker skoleveg

Denne aktiviteten går ut på at elevene tegner inn på kart hvilke skoleveger de vanligvis benytter når de går eller sykler til skolen, og at de markerer trafikkfarlige steder. Hvor mange av elevene føler seg utrygge på skoleveien på grunn av trafikken, og hvorfor oppfattes noen steder som utrygge? Send opplysningene og forslag til tiltak til de som arbeider med trafikksikkerhetsplaner i kommunen.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Undersøk framkommelighet ved skolen

Begrepet Universell utforming eller tilgjengelighet for alle, har fått stor utbredelse de siste årene. Universell utforming betyr at produkter, bygninger og uteområder skal utformes på en slik måte at alle mennesker, både barn, eldre, ulike grupper funksjonshemmede osv. skal kunne bruke dem på en likestilt måte uten spesielle tilpasninger eller hjelpemidler. Universelt utformede løsninger skal i tillegg til funksjonalitet også ivareta hensyn til miljø, estetikk, sikkerhet og holdbarhet.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Undersøk hvordan det er å orientere seg på skolen

Ulike brukergrupper har forskjellige behov som det må tas hensyn til. Dette gjelder bevegelseshemmede, synshemmede, hørselshemmede, utviklingshemmede, astmatikere og allergikere, barn, eldre, alle med "hjul": rullestolbrukere, syklister, foreldre med barnevogn osv. Bygninger og uteområder som er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne fungerer også godt for alle andre. Når en eller flere sanser er redusert eller borte og det fysiske miljøet ikke er tydelig og oversiktlig, blir det vanskelig å ta seg fram i og bruke bygningen. God planløsning og riktig plassering og utforming av bygningsdeler, installasjoner m.m. bidrar til god brukbarhet for alle, men er spesielt viktig for personer med redusert orienteringsevne som f.eks. synshemmede, hørselshemmede og personer med lese- og skrivevansker.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Undersøk miljøforhold ved skolen

Andel av mennesker med astma- og allergiplager øker. Materialer som benyttes, ulike plantetyper, avgassingsstoffer o.l. kan fremkalle reaksjoner som irritasjon i slimhinner i øyne og luftveier, eksem, hodepine, konsentrasjonsvansker m.m. Barn og unge er særlig utsatt. Et godt inneklima er viktig for trivsel, arbeidseffektivitet og livsutfoldelse for alle, men det er spesielt viktig for hjerte-/lungesyke og astmatikere.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



Grønn skolegård

Ta utgangspunkt i dagens skolegård og diskuter hva som kan gjøres for å gi den et grønnere preg. Gjennomfør en idédugnad der dere prøver å komme fram til hva som kan gjøres av enkle tiltak, og hva som er mer langsiktige ønsker. Lag gjerne tegninger eller modeller som viser forslag til forbedringer. Aktuelle tiltak kan være å plante busker og trær, lage blomsterbed og urtehage, steinrøys, kompost eller skolehage.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten



CO2 på skoleveien

Ferdsel med motoriserte kjøretøy som drives av fossilt brensel, bidrar til utslipp av CO2 til atmosfæren. CO2 er en drivhusgass, og basert på vurderinger fra verdens klimaforskere har FNs klimapanel (IPCC) konkludert med at menneskeskapte utslipp av CO2 til atmosfæren bidrar til global oppvarming. I denne aktiviteten undersøker elever hvor mye CO2 som frigjøres på skoleveien.

Kompetansemål:

Medvirkning

  • ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen

Til aktiviteten