miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Etter læreplan > Aktiviteter

Aktiviteter

Aktiviteter som passer for:

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring
    • Arbeids- og næringsliv
    • Individ og samfunn
    • Internasjonale forhold
    • Kultur
    • Politikk og demokrati

Til topp



Hvilke tanker har nordmenn om et fullverdig liv?

Fattigdom blir blant annet definert som manglende mulighet til å leve et fullverdig liv. Men hva skal til for å leve et fullverdig liv?

Kompetansemål:

Arbeids- og næringsliv

  • definere omgrepet levestandard, gjere greie for årsaker til at levestandarden i Noreg har auka og diskutere om auken har ført til betre livskvalitet

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Din bit av jorden

FNs konferanse om miljø og utvikling i Rio i 1992 slo fast at "Hovedgrunnen til at det globale miljøet stadig forringes er det ikke bærekraftige produksjons- og forbruksmønsteret, særlig i rike land."

Kompetansemål:

Arbeids- og næringsliv

  • definere omgrepet levestandard, gjere greie for årsaker til at levestandarden i Noreg har auka og diskutere om auken har ført til betre livskvalitet

Internasjonale forhold

  • forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Rovvilt og interessekonfliktar

Det dukkar stadig opp konfliktar om korleis rovviltet vårt skal forvaltast. Mange har sterke meiningar om dette, og sprikande meiningar er baserte på ulike syn på kva som er viktig å ta omsyn til. Eksempel på kva folk legg til grunn for synet sitt er er økonomiske omsyn, estetiske omsyn, omsynet til konservering av artsmangfold og økosystem, dyrevernsomsyn, tryggleiksomsyn og haustingsomsyn. Denne aktiviteten fokuserer på interessekonfliktar mellom grupper når det gjeld korleis forvaltning av rovvilt bør drivast.

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Lag utviklingsplan for skolens nærområde

Det er viktig at elevene blir hørt når det gjelder bruken av områdene rundt skolen. Skolens nærområde er også en fint arena for å lære om arealbruk og kommunal planlegging. Alle kommuner skal ha en kommuneplan med en arealdel som dekker hele kommunen. Arealdelen skal tas opp til vurdering hvert fjerde år. Dette er en viktig mulighet for elevene til å være med å påvirke hva som skjer med dette området.

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet

Til aktiviteten



Klimatoppmøte i skolen

Elevene går inn i roller som land og organisasjoner som forhandler om en ny klimaavtale.

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet

Internasjonale forhold

  • definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
  • forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør
  • bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
  • gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Delta i kommunens planlegging

Barn og unge har rett til å få si sin mening og bli hørt. Dette er rettigheter som også gjelder i kommunal planlegging.

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet

Til aktiviteten



Globalfattigdommen - hvem mener hva?

En stor del av verdens befolkning lever i dyp fattigdom samtidig som et rikt mindretall lever i materiell overflod. Hvordan er sammenhengen mellom den ekstreme rikdommen og fattigdommen?

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg, og argumentere frå ulike politiske ståstader

Internasjonale forhold

  • forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Finn ut hvordan globaliseringen påvirker oss

Globalisering er en prosess der verden blir stadig mer sammenvevd og der nasjonale grenser på mange områder er i ferd med å bli overskredet eller visket ut. Globaliseringen er mangfoldig - og omfatter et sett av prosesser med økonomiske, politiske og kulturelle dimensjoner.

Kompetansemål:

Politikk og demokrati

  • identifisere grunnleggjande skilnader mellom dei politiske partia i Noreg, og argumentere frå ulike politiske ståstader

Internasjonale forhold

  • forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Undersøke uttrykket «bærekraftig utvikling»

Bærekraftig utvikling er en utvikling som møter dagens behov, uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine. Det er en utvikling som tar likeverdige hensyn til både økonomiske, sosiale og økologiske forhold.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Sjekk utviklingen for to land

Et lands utviklingsnivå avhenger av mange ulike faktorer, og av det komplekse samspillet mellom disse. Slike faktorer kan for eksempel være gjeldssituasjon, fattigdom, tilgang på ulike ressurser, energibruk. Ved å sammenlikne to land med relativt likt økonomisk nivå, er det lettere å identifisere hvilke faktorer som er med på å skape eventuelle sosiale ulikheter.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Er utviklingen i Norge bærekraftig?

Bærekraftig utvikling er en utvikling som møter dagens behov, uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine. Dette er en felles dugnad som krever deltagelse på alle nivå, og en vilje og tro på at man kan være med på å skape framtida. Slagordet for mange har blitt ”Tenke globalt - handle lokalt!”.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Energibruk og økonomi

Hvor mye koster den energien vi bruker, og hva er det av det vi gjør som gir de største kostnadene? I denne oppgavene kan elevene både kartlegge kostandene på skolen og i hjemmene.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Sjekk et produkt fra råvare til avfall

Bærekraftsbegrepet inneholder tre indikatorer: En økologisk, en sosial og en økonomisk. Å følge produktet fra råvare til avfall innebærer å undersøke hvor råvaren kommer fra, miljøbelastninger ved produksjonen og transport, mulighet for gjenbruk og om arbeidsforholdene har vært gode for produsentene.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Etiske varer - et naturlig alternativ?

I globaliseringens tidsalder er det lett å tenke at utviklingen går sin gang uten at vi - som enkeltmennesker - har mulighet til å påvirke. Men økonomi og teknologi lever ikke sine egne liv - det er menneskene som styrer utviklingen gjennom holdninger og valg.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Hvor mye vann bruker vi?

Kartlegge eget vannforbruk og vannforbruket i nærmiljøet. Få kunnskaper om sammenhenger i produksjon og vannforbruk, om de fundamentale forskjellene mellom land i nord og sør når det gjelder forbruket av ferskvann, og hvilken påvirkning dette har på livsbetingelsene.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Miljømerking av varer

Det finnes mange typer miljømerker, med ulik grad av seriøsitet. Disse merkene spenner fra det offisielt godkjente Svanemerket til produsentenes egne merker. Miljømerker gis ut fra ulike kriterier. For at en vare skal få Debiomerket, må den være produsert økologisk uten bruk av kjemiske sprøytemidler og kunstgjødsel. Svanemerket gis til produkter som ut fra en samlet vurdering "fra vugge til grav" gir lite forurensning. Sjekk utvalget av miljømerkede varer i butikken. Undersøk noen produkter og forsøk å gi en egen miljøvurdering av produktene.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



CO2 på skoleveien

Ferdsel med motoriserte kjøretøy som drives av fossilt brensel, bidrar til utslipp av CO2 til atmosfæren. CO2 er en drivhusgass, og basert på vurderinger fra verdens klimaforskere har FNs klimapanel (IPCC) konkludert med at menneskeskapte utslipp av CO2 til atmosfæren bidrar til global oppvarming. I denne aktiviteten undersøker elever hvor mye CO2 som frigjøres på skoleveien.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Gråstein og gull

Stein finnes i alt fra veier og bygninger til elektronisk utstyr, maling, papir og til og med mat. Hver og en av oss bruker årlig 10 tonn stein i en eller annen form. Men hvilke steiner egner seg til vårt bruk og hvor kommer disse mengdene med stein fra? I de fleste kommuner tas det ut mineralske ressurser fra gruver, steinbrudd og pukkverk. Spor etter tidligere tiders uttak er det enda flere av. I denne aktiviteten kartlegger og klassifiserer vi nye og gamle mineraluttak, og gjør oss kjent med samfunnsmessige utfordringer knyttet til uttak av mineralske ressurser.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten



Ekstremvær og naturfarer

Har det vært flom, ras eller andre naturhendelser der du bor? Her kan du registrere både gamle og nye hendelser. Du kan også intervjue folk om klimaendringer. Dere velger om dere vil registre en hendelse, gjennomføre intervjuer eller begge deler.

Kompetansemål:

Internasjonale forhold

  • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling

Til aktiviteten