Aktiviteter
Aktiviteter som passer for: Læreplan i naturfag - Etter 4. årstrinn
- Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
Til topp
Aksjon søppelryddingAktiviteten går ut på å gjennomføre en ryddeaksjon i nærmiljøet. Mengde innsamla boss og mengde boss levert til gjenvinning rapporteres inn. Kompetansemål: - beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
Til aktiviteten
Avfall og gjenvinning på skolenAvfall er sløsing med ressurser og fører til en rekke miljøproblemer som forurenset sigevann, utslipp av klimagasser og spredning av miljøgifter. Med økt resirkulering og gjenvinning kan vi redusere avfallsmengden og miljøbelastningen betraktelig. Kompetansemål: - beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
Til aktiviteten
Forsøpling av vannmiljøetRegistrere søppel i og langs vassdraget eller kystområdet. Få kunnskap om hvordan forsøpling skader området (estetisk problem, forurensningsproblem). Se sammenhengen mellom forbruk, avfall og avfallshåndtering, og miljøtilstanden i området. Drøfte aktuelle tiltak og hvordan elevene kan påvirke gjennomføringen. Kompetansemål: - beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
Til aktiviteten
Fra avfall til kompostNesten en tredjedel av husholdningsavfallet vårt består av matrester og hageavfall. Dette er avfall som ikke bør havne på søppelfyllinga, men heller komposteres og bli til jord. I mange kommuner er det egen søppeldunk for organisk avfall, og innsamlet matavfall legges i en sentralkompost. I andre kommuner er det lagt opp til at husstandene legger kompost selv. Med hjemmekompostering kan årlig avfallsmengde reduseres med 50-100 kg pr. person.
I denne aktiviteten kan elevene få praktisk erfaring med kildesortering og kompostering og redusere avfallsmengden ved skolen. Kompetansemål: - beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
- gi eksempel på et kretsløp i naturen med utgangspunkt i biologisk nedbrytning
Til aktiviteten
Hva mener folk om forsøpling?Gjennomfør en spørreundersøkelse om folks holdninger til forsøpling Kompetansemål: - beskrive hvordan og drøfte hvorfor vi kildesorterer
Til aktiviteten
Mål temperatur i klasserommetFor høy temperatur i klasserommene er et av de største inneklimaproblemene i norsk skole, og det kan gi plager som trøtthet, tørre slimhinner og tørr hud. Blir temperaturen for lav, øker varmetapet fra kroppen, og dermed blir man mer mottakelig for infeksjonsykdommer. Både for høy og for lav temperatur reduserer elevenes konsentrasjons- og yteevne. Å sørge for en jevn innetemperatur rundt 20 °C gir best arbeidsmiljø, og det kan samtidig være et utmerket enøk-tiltak. Kompetansemål: - beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør
Til aktiviteten
Nedbør og temperaturMeteorologi er læren om de fysiske prosessene som foregår i de nederste lagene av atmosfæren. Disse prosessene utgjør det som kalles "vær", og meteorologi er derfor læren om været. I denne aktiviteten kan eleven bli kjent med nedbørsmengder og værvarsler. Kompetansemål: - beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør
Til aktiviteten
Variasjonar i temperatur og isFølgje med i temperatursvingingar og kartleggje istilhøva. Sjå samanhengen mellom temperaturen og livet i vatnet. Diskutere årsaker til og verknader av globale temperaturendringar. Kompetansemål: - beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør
Til aktiviteten
Vér og vindKartleggje vêr- og vindtilhøva ved det undersøkte området. Forstå korleis vêr- og vindtilhøva påverkar det biologiske mangfaldet i området, drøfte korleis vêr- og vindtilhøva påverkar bruken av området. Kompetansemål: - beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør
Til aktiviteten
|