miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Etter læreplan > Aktiviteter

Aktiviteter

Aktiviteter som passer for:

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
    • Forskerspiren
    • Kropp og helse (Ernæring og helse)
    • Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
    • Teknologi og design (Bioteknologi)
    • Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)

Til topp



Naturopplevingar året rundt

Bli kjent med området til ulike årstider, skildre naturopplevingane. Bruke syn. hørsel, lukt, smak og følesans i enkle sanseøvingar for å oppleve mangfaldet i naturen. Diskutere estetiske kvalitetar ved området: Kva er stygt? Kva er vakkert? Korleis ynskjer me at området skal vere? Framlegg til aktivitetar som kan gjerast ute i området til ulike tider på året. Aktiviteten passar for alle aldersgrupper.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • beskrive noen viktige kjennetegn ved de fire årstidene ved å observere naturen
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Kropp og helse (Ernæring og helse)

  • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst ved aktiviteter ute og inne

Til aktiviteten



Inviter til naturvandring

En naturvandring er en guidet tur der informasjon og aktiviteter skjer undervegs. Klassen kan for eksempel invitere foreldre, andre klasser, en barnehage eller en pensjonistforening med på tur. Her får dere tips om hvordan klassen kan planlegge og gjennomføre en naturvandring.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Lag natursti

Å lage natursti er en fin måte å bli kjent med naturen i nærmiljøet. Den enkleste formen for natursti er å merke opp en løype med fargede bånd og henge ut poster med ulike oppgaver. Naturstier kan også gjøres mer permanente ved å ha en fast merket løype med skilt eller informasjonsplakater. Aktiviteten gir tips til skoler som vil lage en natursti.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



CO2 på skoleveien

Ferdsel med motoriserte kjøretøy som drives av fossilt brensel, bidrar til utslipp av CO2 til atmosfæren. CO2 er en drivhusgass, og basert på vurderinger fra verdens klimaforskere har FNs klimapanel (IPCC) konkludert med at menneskeskapte utslipp av CO2 til atmosfæren bidrar til global oppvarming. I denne aktiviteten undersøker elever hvor mye CO2 som frigjøres på skoleveien.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen

Til aktiviteten



Når kommer våren?

Norge er et langstrakt land, og våren kommer derfor ikke til samme tid alle steder. Først ute er Rogaland, der linerla kan dukke opp allerede i mars og bjørka spretter i april. I Oslo-området spretter bjørka som regel i begynnelsen av mai, mens mange steder i Finnmark må vente til begynnelsen av juni. Årets biologiske forløp kalles med et fagord for fenologi, og registrering av vårtegn regnes som en fenologisk undersøkelse. Her vil vi gjerne at så mange som mulig svarer på to spørsmål: "Når fikk bjørka museører?" og "Når ble linerla observert første gang?". Disse observasjonene vil bli brukt til å sammenligne ulike deler av landet. I tillegg kan klassen observere andre vårtegn som er typiske der dere bor.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • beskrive noen viktige kjennetegn ved de fire årstidene ved å observere naturen
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Følg naturen året rundt

Velg et område i skolens nærmiljø som klassen kan benytte til lek og naturobservasjoner. Området bør være lett tilgjengelig slik at dere kan oppsøke det flere ganger i løpet av året, gjerne hver uke. Aktiviteten inneholder forslag til hvordan klassen kan utforske området, for eksempel observere årstidsvariasjoner, skrive naturdagbok, samle og sortere naturmateriale eller oppleve naturen gjennom alle sanser i lek og fysisk aktivitet.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • beskrive noen viktige kjennetegn ved de fire årstidene ved å observere naturen
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Kropp og helse (Ernæring og helse)

  • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst ved aktiviteter ute og inne

Til aktiviteten



Grønn skolegård

Ta utgangspunkt i dagens skolegård og diskuter hva som kan gjøres for å gi den et grønnere preg. Gjennomfør en idédugnad der dere prøver å komme fram til hva som kan gjøres av enkle tiltak, og hva som er mer langsiktige ønsker. Lag gjerne tegninger eller modeller som viser forslag til forbedringer. Aktuelle tiltak kan være å plante busker og trær, lage blomsterbed og urtehage, steinrøys, kompost eller skolehage.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet

Til aktiviteten



Form og storleik

Måle kor stor og djup innsjøen er, kor lang, brei og djup elva eller bekken er, eller kor brei kystsona er. Sjå på samanhengen mellom storleik, form og utstrekning og kva dette har å seie for plante- og dyrelivet, for evna til å tole ureining, for den evna innsjøar har til å dempe flaum, og for bruk av området.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Vatn i biletkunsten

Bli merksame på dei visuelle kvalitetane ved vatn, bli kjende med bilete, fotografi, film med vatn som tema. Måle, teikne, fotografere og lage bilete med materiale frå naturen

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet

Til aktiviteten



Skolens uteområde

Skolens uteområder skal gi rom for mange ulike aktiviteter. Ideelt sett bør derfor en allsidig skolegård by på alt fra akebakker, klatretrær og balløkker til små gjemmesteder og lune kroker. Hvordan er skolegården din? Lag oversikt over hvilke aktiviteter som foregår i skolegården, og foreslå tiltak som kan gi bedre uteområder. Elevene kan også beregne hvor stor andel av uteområdene som er grus og asfalt og hvor stor andel som er andre typer arealer.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet

Til aktiviteten



Vårt naturområde

Mange skoler har innført faste utedager og bruker uteområdene aktivt i undervisningen. Dette gir behov for områder ut over skolegården. Særlig for elever på småskoletrinnet er det fint med et fast område som man jevnlig kommer tilbake til. Undersøk hvilke naturområder som finnes i nærheten av skolen og adopter et område som kan brukes til uteklaserom. Å sørge for at små grøntområder i nærmiljøet blir tatt vare på, er samtidig godt miljøvernarbeid.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Insekter og andre småkryp

Gå på oppdagelsesferd i skolens nærmiljø og let etter insekter, edderkopper og andre småkryp som tusenbein og skrukketroll. Aktiviteten viser hvordan du kan lage en insektsuger eller en insektfelle. Dyrene kan også observeres innendørs gjennom forsøk med skrukketroll i eske, meitemark i kasse eller ved å lage et terrarium der ulike småkryp kan bo i noen uker.

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem

Til aktiviteten



Meitemark

Alle kjenner meitemarken, og har gjerne lagt merke til at det finnes ulike typer. Likevel mangler vi detaljert informasjon om hvilke arter som lever på ulike steder i Norge. Her kan du lære om hvordan de ulike artene ser ut og lever, og kanskje også bidra til ny kunnskap om den norske utbredelsen?

Kompetansemål:

Forskerspiren

  • beskrive egne observasjoner fra forsøk og fra naturen

Til aktiviteten



Smådyr som lever på bakken

På bakken finnes et yrende liv av ulike smådyr. Her lever et uttall av insekter, snegler, edderkopper og andre småkryp hele eller deler av livet sitt på jakt etter mat eller noen å parre seg med. Samtidig må de unngå å bli spist av naboer som ikke nøyer seg med plantekost. I denne aktiviteten fanger vi bakkelevende småkryp i fallfeller (glass med vann som settes i bakkenivå). Ved å bestemme de ulike artene til gruppe, kan vi lære mer om dette allsidige samfunnet og hvilke roller de ulike dyrene har.

Kompetansemål:

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem

Til aktiviteten



Fotoherbarium

Ta bilder av plantene som vokser i området, og bygg opp et eget fotoherbarium!

Kompetansemål:

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Fugler ved foringsplassen

En del av våre fugler overvintrer her i Norge framfor å trekke til sydlige strøk. Denne aktiviteten går ut på å bli bedre kjent med Norges standfugler. De overvintrende fuglene bruker det meste av sin våkne tid på å finne mat for å få nok energi til å overleve kulda om vinteren. Et fóringsbrett er en kjærkommen energikilde som mange fuglearter benytter seg av. Her finner dere tips om hvordan dere kan bygge et fuglebrett. Registrer hvilke fuglearter som besøker fuglebrettet gjennom høsten og vinteren. Hva liker de ulike artene å spise?

Kompetansemål:

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Fremmede arter

Denne aktiviteten handler om problematikken rundt fremmede arter. Hvor brukerne kan hjelpe til med kartlegging og mulige tiltak.

Kompetansemål:

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten



Dyreobservasjoner

Her er aktiviteten der du kan legge inn alle dyr som er funnet i området. Både fugl, pattedyr, krypdyr, amfibier, insekter, fisk og andre kan legges inn, og aktiviteten passer særlig godt dersom du ikke har fulgt spesielle observasjons- eller innsamlingsmetoder. Den kan for eksempel brukes til å rapportere dyrene dere oppdager på en ekskursjon. I nettverket finnes mange aktiviteter for å registrere dyr med spesielle innsamlingsmetoder. Har du brukt metoder som er beskrevet i en av de mer spesifikke dyreaktivitetene, kan du gjerne legge inn registreringene der. I resultatdelen på denne aktiviteten vil du finne alle dyr som er registrert på området ditt, uansett hvilken aktivitet de er lagt inn på.

Kompetansemål:

Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)

  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter og sortere dem
  • delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert

Til aktiviteten