|
CO2 på skoleveien
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Biologi 2
- Økologi
- forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem
Læreplan i elevrådsarbeid - Etter 10.årstrinn
- Medvirkning
- ta opp og legge fram saker som angår elevene i ulike organer i og utenfor skolen
Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Geofag 1
- Geoforskning
- gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område
- drøfte risiko for miljø- og naturkatastrofer og hvilke konsekvenser disse kan medføre i et valgt område
Geofag 2- Klimaendringer
- beskrive hovedtrekk ved klimautviklingen fra siste istid til i dag og drøfte teorier om naturlige og menneskeskapte klimaendringer
- gjøre rede for diskusjoner i fagmiljøene om årsaker til klimaendringer
- drøfte etiske utfordringer knyttet til klimaendringer
Georessurser- beskrive utnyttelsen av de fornybare energikildene sol, vind, tidevann, bølger og geotermisk energi og drøfte hvilken betydning de har for energiforsyningen i framtiden
Læreplan i geografi - fellesfag i studieførebuande utdanningsprogram - Kompetansemål etter Vg1/Vg2
- Geografiske kjelder og verktøy
- lese og bruke kart i ulik målestokk og gjere enkel kartanalyse
- Landskap og klima
- gjere greie for forhold som bestemmer vêr- og klimatilhøva i Noreg
- drøfte årsakene til naturkatastrofar i verda og kva for verknader dei har på samfunn som blir ramma
Ressursar og næringsverksemd- gjere greie for ressursomgrepet og diskutere kva som vert lagt i omgrepet berekraftig ressursutnytting
Læreplan i naturfag - Etter 10. årstrinn
- Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
- Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
- forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter 2. årstrinn- Forskerspiren
- stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
Etter 7. årstrinn- Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
- gjøre greie for bruk av noen energikilder før og nå og beskrive konsekvenser for miljøet lokalt og globalt
Vg1- Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette
- vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg og energibruk
- velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
- gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer
- gi eksempler på naturforvaltning og endring av naturmiljøer som får konsekvenser for urfolk i Norge og i andre land
Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)- forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
- gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten
Læreplan i samfunnsfag - Etter 10. årssteget
- Geografi
- lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og kartteikn
- fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- drøfte premissar for ei berekraftig utvikling
Etter 7. årssteget- Geografi
- forklare korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast
Samfunnskunnskap- velje eit tema, forme spørsmål og kaste lys over dei ved å bruke ulike kjelder
Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring- Internasjonale forhold
- diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling
Læreplan i samfunnsøkonomi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Samfunnsøkonomi 1
- Nasjonalregnskap og økonomisk vekst
- gjøre rede for hovedtrekkene i næringsstrukturen i Norge og diskutere hva olje og gass betyr for norsk økonomi
- Inntektsfordeling og miljøproblemer
- gjøre rede for ulike virkemidler for å motvirke miljøproblemer
Samfunnsøkonomi 2- Inntektsfordeling og miljøproblemer
- diskutere ulike oppfatninger av begrepet bærekraftig utvikling
- gjøre rede for direkte eller indirekte inngrep i markedet for å forebygge miljøskader og hindre overforbruk av ressurser
Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Teknologi og forskningslære 1
- Teknologi, naturvitenskap og samfunn
- drøfte etiske, miljømessige, kulturelle og politiske sider ved teknologisk utvikling
Teknologi og forskningslære X- Den unge forskeren
- planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø
Teknologi, naturvitenskap og samfunn- drøfte etiske, miljømessige, kulturelle og politiske sider ved teknologisk utvikling
|