miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Helse, inneklima og skolemiljø > Trivsel og helse > Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø > Veiledning

Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Fase 1: Hvordan har vi det på skolen vår?


Hvorfor bør vi gjennomføre en spørreskjemaundersøkelse?

  • Alle får en mulighet til å si sin mening.
  • Se hva flest synes det er viktig å jobbe med.
  • Er anonym.
  • Kan sammenligne resultatet med andre skoler.
  • Bli kjent med spørreskjemaundersøkelse som forskningsmetode.

Før gjennomføring bør følgende avklares:

  • Om resultatene fra undersøkelsen skal gjøres kjent og legges ut på internettet.
  • I god tid før utfylling av skjemaet bør elevene, skolens ansatte og foreldre/foresatte informeres om hensikt, innhold, gjennomføring og oppfølging av undersøkelsen.
  • Foreldre/foresatte bør godkjenne bruk av undersøkelsen.
  • Skolens ledelse bør godkjenne gjennomføringsplanen for undersøkelsen.
  • I klasser med svært få elever er ikke spørreskjema den beste metoden for kartlegging. Her bør det vurderes å bruke andre kartleggingsmetoder slik som samtalegrupper og diskusjon.
  • Ved mindre skoler og ved skoler der bare noen få (mindre enn 8) lærere er med i prosjektet skal ikke lærerskjemaene fylles ut og legges ut på nettet. Dette for å sikre anonymitet. På samme måte som hvis det er få elever kan også en liten gruppe lærere eventuelt i stedet diskutere seg i mellom hvordan miljøet på skolen oppleves (med utgangspunkt i skjemaet) og hva som, ut i fra egen erfaring, en føler bør gjøres noe med.

Gjennomføring av undersøkelsen

  • Så mange som mulig av skolens elever og lærere bør delta i kartleggingen.
  • Alle elever i en og samme klasse bør besvare spørreskjemaet samtidig, forutsatt at det er tilstrekkelig mange maskiner på skolen til å gjøre det. Dersom det ikke er mulig, bør det ikke gå lang tid fra første til siste elev i klassen har besvart spørreskjemaet, helst ikke mer enn noen dager.
  • Én eller flere personer/veiledere fra skolens personale eller lærerstaben bør være tilstede når hver klasse/gruppe/elev fyller ut skjemaet. En slik veileder har disse oppgavene:

    • Sørge for at alle elevene finner skjemaet på nettet.
    • Gi en muntlig innføring i hvordan skjemaet skal fylles ut.
    • Minne om at elevene som fyller ut skjemaet er sikret anonymitet.
    • Påse at hver elev fyller ut skjemaet uten påvirkning fra andre elever.
    • Hjelpe til ved eventuelle tekniske problemer.
    • Sørge for at alle elevene får tilstrekkelig tid til å fylle ut skjemaet.
    • Gi hjelp hvis det er elever som lurer på hvordan spørsmål skal forstås.
  • Når lærerne fyller ut skjemaene på nettet må minst åtte lærere være med i prosjektet for å opprettholde anonymiteten. Siden det kan være vanskelig for alle lærerne å registrere besvarelsen på nettet samtidig, er systemet laget slik at registreringene straks kan ses i sammenheng med alle innsendte registreringer, mens skolens registreringer alene kan ses på nettet først når åtte lærere har registrert sine data. Dette gjelder også for elevene.

Sikre anonymitet
Hver elev fyller ut spørreskjemaet alene, og besvarelsen skal være anonym. Læreren har en viktig rolle når det gjelder å sikre anonymiteten for hver enkelt elev som svarer på spørreskjemaet. Så mange som mulig (mer enn 8 personer) bør svare på skjemaet samtidig. Da vil informasjonen som blir lagt inn ikke kunne spores tilbake til enkeltpersoner. Dette gjelder også når lærerene svarer på spørreskjemaet. For å bevare enkeltindividets anonymitet på visningssidene, vises elevenes besvarelser for den enkelte skolen først når 8 personer har besvart skjemaet. Det samme gjelder lærerene, og de to gruppene behandles uavhengig av hverandre. De kommer imidlertid umiddelbart med i landsoversikten.



Arbeidet videre

Når resultatene fra undersøkelsen foreligger, anbefales at en gruppe elever, en gruppe lærere/andre ansatte og skoleledelsen analyserer resultatene i fellesskap. Foreldrerepresentanter bør trekkes inn så langt det er mulig. Om dere har dannet en ansvarsgruppe, kan ansvarsgruppen gis ansvar for resultatanalyse. Klassen foreslår og diskuterer forbedringsområder på bakgrunn av resultatene. Dere går så videre med arbeidet i fase 2 og 3 som finnes i aktiviteten Trivsel og helse: Planlegging av tiltak.



Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Skjema for elever
Skjema for lærere

Vis bare skjema