miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Helse, inneklima og skolemiljø > Trivsel og helse > Trivsel og helse: Planlegging av tiltak

Aktivitet:

Trivsel og helse: Planlegging av tiltak

I følge Opplæringsloven § 9a-3 skal skolen aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. På samme måte som arbeidsmiljøet er viktig for at arbeidstakere skal trives og gjøre en god jobb, er skolemiljøet viktig for elevenes trivsel og prestasjoner.

Formål

Dette er aktivitet nummer to i arbeidet med Trivsel og helse. På bakgrunn av spørreskjemaundersøkelsen i aktiviteten Trivsel og helse: Kartlegging av eget skolemiljø, diskuterer elevene hvilke områder ved skolemiljøet det er viktig å gjøre noe med. Etter å ha valgt ut noen områder og gjennomført en planlegging, går elevene videre til den siste aktiviteten, Trivsel og helse: Gjennomføring og evaluering.

Gjennomføring

Diskuterer og velg hvilke områder det er viktigst å jobbe med. Planlegg tiltak innenfor disse områdene og diskuter hvordan de skal gjennomføres.

Resultater

Et utvalg områder elevene vil arbeide med for å forbedre skolemiljøet og en beskrivelse av hvilke tiltak som må gjennomføres for å oppnå en forbedring.


Valg for denne aktiviteten:

Les veiledning
Veiledningen inneholder detaljert veiledning og metodebeskrivelse til gjennomføring av aktiviteten som en del av undervisningen.

Legg inn data
Her logger deltakeren seg på for å registrere sine resultater i databasen.

Vis resultater
På resultatsidene kan alle se registrerte data for denne aktivitetene.

Bakgrunnsstoff
Artikler og lenker til bakgrunnstoff som er interessante for denne aktiviteten.

Siste registreringer

  1. Dalgård skole in Norway, (21.08.2012)