miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Friluftsliv og naturopplevelser > Fritidsbruk av vannmiljøet > Læreplanmål

Fritidsbruk av vannmiljøet

Læreplanmål

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Læreplanreferanser etter Kunnskapsløftet

Læreplan i friluftsliv - valgfrie programfag

  • Friluftsliv 1
    • Basisferdigheter
      • gjøre rede for og praktisere de bestemmelsene som gjelder for friluftsliv og allmenn ferdsel i utmark

Læreplan i kroppsøving

  • Etter 10. årssteget
    • Friluftsliv
      • praktisere ulike former for friluftsliv i ulike naturmiljø

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
      • observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
    • Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
      • argumentere for forsvarlig framferd i naturen

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter 10. årssteget
    • Geografi
      • beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
      • forklare korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda
      • vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
  • Etter 7. årssteget
    • Geografi
      • forklare korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast