miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Helse, inneklima og skolemiljø > Inneklima > Mål temperatur i klasserommet > Veiledning

Mål temperatur i klasserommet

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Kartlegge temperaturforholdene i klasserommet
  • Gi innsikt i hvordan temperaturen påvirker helse og arbeidsevne
  • Vurdere tiltak for å bedre temperaturforholdene i klasserommet
  • Lære om Opplæringslovens § 9a og kravene til det fysiske innemiljøet på skolen

Aktuelle samarbeidspartnere

Skolens vaktmester eller driftsleder, helsesøster, kommunehelsetjenesten, regionale enøk-sentre.

Utstyr

Væsketermometre (sprit) eller digitale termometre for måling av lufttemperatur.
Hvor mange termometre det er behov for avhenger av hvilket måleprogram som velges.

Se egen veiledning for kontinuerlig måling av temperatur og CO2 med Telaire 7001 og HOBO datalogger.

Bakgrunn

Et av kravene til skolenes fysiske innemiljø i Opplæringslovens §9a er at det ikke skal være for varmt eller kaldt innendørs. For høy temperatur i klasserommene er et av de største inneklimaproblemene i norsk skole, og det kan gi plager som trøtthet, tørre slimhinner og tørr hud. Blir temperaturen for lav, øker varmetapet fra kroppen, og dermed blir man mer mottakelig for infeksjonsykdommer. Både for høy og for lav temperatur reduserer elevenes konsentrasjons- og yteevne. Å sørge for en jevn innetemperatur rundt 20°C gir best arbeidsmiljø, og det kan samtidig være et utmerket enøk-tiltak.

Gjennomføring

Velg måleprogram
Målingene kan gjøres en gang pr. skoledag i minst en uke (ukemålinger) eller en gang pr. skoletime (dagsmålinger). Ukemålinger egner seg godt i prosjektarbeid som strekker seg over en lengre periode, mens dagsmålinger egner seg i kortvarige målekampanjer som går over en eller noen få dager.

Velg om elevene bare skal måle temperaturen i oppholdssonen (1,1 m over golvet), eller om de i tillegg skal måle temperaturen i fotsonen ( 0,1 m over golvet) og måle utetemperaturen.
Temperaturmålingene inne bør utføres midt i klasserommet. Sprittermometeret må henge. Benytt derfor et lab-stativ eller lignende for å få plassert termometrene i riktig posisjon. Termometrene må skjermes for direkte sollys. Utetemperaturen måles i skyggen utenfor skolebygningen.

  1. Ukemålinger
    1. Mål lufttemperaturen i klasserommet 1,1 m over golvet en gang pr. dag, for eksempel når elevene spiser matpakken.
    2. Mål lufttemperaturen i klasserommet 0,1 m og 1,1 m over golvet og utetemperaturen en gang pr. dag, for eksempel når elevene spiser matpakken.
  2. Dagsmålinger
    1. Mål lufttemperaturen i klasserommet 1,1 m over golvet i slutten av hver skoletime.
    2. Mål lufttemperaturen i klasserommet 0,1 m og 1,1 m over golvet og utetemperaturen i slutten av hver skoletime.

Måleprogram 1b og 2b bør helst gjøres med digitale termometre, men det er ingen betingelse.

Gjennomfør målingene ved normal aktivitet i klasserommet. Gjør målingene i slutten av timen før vinduene åpnes og elevene forlater klasserommet.

Noter avleste temperaturer i registreringsskjemaet sammen med dato og klokkeslett for målingen. Ha gjerne også et ruteark hengende i klasserommet og lag en temperaturkurve som viser måleresultatene. Holder temperaturen seg i det anbefalte området 20-22 °C, eller varierer den? Hvordan varierer innetemperaturen i forhold til utetemperaturen?

Kontinuerlige målinger

Dersom det utføres kontinuerlige temperaturmålinger skal måleren plasseres i pustesonen 1,1 m over golvet.

Temperaturforholdene i klasserommet påvirkes av flere forhold, blant annet:

  • antall elever i rommet under målingene
  • lufting gjennom vinduer (hvor ofte, varighet og tidspunkt i løpet av skoledagen)
  • vindusretning
  • værtype og solinnstråling

Fyll ut rubrikkene i registreringsskjemaet og ta opplysningene med i betraktningen når elevene vurderer måleresultatene.

For vindusretning skal det krysses av hvilken himmelretning vinduene i klasserommet vender mot. Sett ett kryss for hver vindusvegg. Sørvendte vinduer får i de fleste tilfeller mer lys og varme fra sola enn nordvendte klasserom.

Legg inn data
Det er to registreringssider for temperaturmålinger på internettsidene i Nettverk for miljølære, en for ukemålinger og en for dagsmålinger. Overfør data fra registreringsskjemaet til disse sidene.

Når dataene er lagt inn blir de automatisk presentert grafisk under Resultater på internettsidene.

Dersom det er utført kontinuerlige målinger med Telaire 7001 og HOBO datalogger overføres dataene som tekstfil til miljolare.no i henhold til beskrivelsen i egen veiledning.

Vurder resultatene
Sammenlign måleresultatene med anbefalte temperaturer for inneklima. Holder temperaturen seg innenfor de anbefalte normene? Hvis ikke – er den stort sett for høy eller for lav? Diskuter hva som kan være årsaken til for høy eller for lav temperatur.

Vanlige temperaturproblemer i norske skoler er:

  • høy temperatur ved solinnstråling på grunn av for dårlig avskjerming
  • store temperaturvariasjoner på grunn av nødvendig lufting gjennom vinduer
  • trekk og kaldras på grunn av dårlig isolasjon i vinduer og vegger
  • lav temperatur ved golvet på grunn av at oppvarmings- og ventilasjonssystemene fordeler energien dårlig i rommet (for eksempel uheldig plassering av friskluftventiler)
  • høy temperatur på grunn av for stor varmeutvikling som skyldes for mange elever i klasserommet
  • for lav eller for høy temperatur på grunn av feil innstilte eller feilplasserte termostater

Hva kan gjøres dersom temperaturforholdene ikke er tilfredsstillende? Diskuter i klassen og foreslå tiltak. Se utfyllende oversikt over mulige tiltak for ulike temperaturproblemer i bakgrunnsartikkelen om inneklima. Fokuser på enkle tiltak som ikke koster penger, og prøv dem ut i praksis. Ta kontakt med fagfolk dersom slike tiltak ikke er tilstrekkelige.

Tips og ideer

  • Les av temperaturen når skoletimen begynner. Dersom temperaturen er for høy i starten av timen, kan det bety at ventilasjonsanlegget ikke fungerer som det skal, og/eller at luftingen har vært for dårlig. Dersom det luftes for lenge, kan temperaturen i klasserommet være for lav i begynnelsen og store deler av timen.

  • Utfør temperaturmålinger i de tre temperatursonene i klasserommet (oppholdssonen 1,1 m over golvet, fotsonen 5-10 cm over golvet, taksonen 5-10 cm under taket) samtidig med temperaturmålinger både i tilluft- og avtrekksventiler. Målingene viser om temperaturfordelingen vertikalt i rommet er tilfredsstillende, og om ventilasjonssystemet fungerer som det skal. Dersom lufta i tilluftventilen er varmere enn lufta ellers i rommet, blir ventilasjonen vanligvis dårlig fordi frisklufta blir liggende under taket før den trekkes ut. Det kan ellers være nyttig med samtidige målinger av temperaturen og CO2-konsentrasjonen.

  • Utfør samtidige målinger av temperaturen på ulike steder i klasserommet, for eksempel ved vinduer, ovner og dører og langs innervegger, for å kartlegge hvordan temperaturen varierer i rommet. Slike målinger er spesielt interessante når det er høye eller lave utetemperaturer.

Lag rapport

Ved hjelp av en rapportmal som ligger på temasiden Helse, inneklima og skolemiljø kan elevene lage forskningsrapporter basert på egne og andres resultater. Det er mulig å teste rapportmalen før en starter arbeidet og den egner seg godt til arbeid i mindre grupper.

Noen tips til problemstillinger som kan drøftes i rapporten:

  • Er måleresultatene slik at kravene til skolemiljøet i Opplæringsloven §9a er oppfylt?
  • Hva påvirker temperaturforholdene i klasserommet?
  • Hvordan er resultatene fra skolen sammenlignet med andre skoler?
  • Hva kan gjøres for å forbedre temperaturforholdene?
  • Bør det sendes en klage på temperaturforholdene til skolens ledelse?

Finn eventuelt andre kilder til fakta. I rapporten kan elevene legge inn både tekst, bilder og figurer. Når rapporten er ferdig kan den skrives ut i pdf-format og den kan publiseres på nettsidene slik at andre kan lære av arbeidet som er gjort.


Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Klasserom nr:   
Vindusretning (sett kryss for hver vindusvegg i klasse-rommet NordNordøstØstSørøstSørSørvestVestNordvest
        

 

Tidspunkt Temperatur (ºC) Antall personer i rommet Værtype (sett kryss) Kommentarer *)
Dato Klokke-slett 1.1m 0.1m Ute Sol Delvis skyet/sol Ikke sol
          
          
          
          
          
          
          
          
          
          

*) Beskriv avvik fra det normale som dere tror innvirker på måleresultatene, for eksempel om det var ekstra mange personer i rommet, eller at dere glemte å lufte i friminuttet.

Vis bare skjema