miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Etter læreplan > Aktiviteter

Aktiviteter

Aktiviteter som passer for:

Læreplan i felles programfag i vg1 medier og kommunikasjon

  • Mediekommunikasjon
    • Mediekommunikasjon
      • gjøre rede for enkle kommunikasjonsmodeller
      • formidle budskap tilpasset forskjellige målgrupper
      • gjøre rede for kjennetegn ved dramaturgi og ulike fortellerteknikker innenfor sentrale sjangere innen tekst-, bilde- og lydmediene eller en kombinasjon av dem
      • utøve enkel analyse og kildekritikk innen ulike sjangrer og formater i radio, bilde, avis, film, fjernsyn og multimedier
      • gjøre rede for hva som særpreger reklame, informasjon og journalistikk
      • bruke grunnleggende arbeidsmetoder innen reklame, informasjon og journalistikk
      • gjøre rede for medienes funksjon i samfunnet og deres rolle som maktfaktor
      • drøfte hvordan mediene kan påvirke menneskers oppfatning av individ og samfunn og forholdet mellom majoritetsbefolkning og minoritetsgrupper
      • beskrive hovedtrekkene i mediehistorien
      • følge regelverk og etiske normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet, i arbeid med egne medieprodukter
      • drøfte medienes produkter i lys av regelverk og etiske normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet
      • vis alle

Til topp



Skrifta på veggen - utandørs skilt og reklame

Ta ein tur i byen eller tettstaden med kamera og skisseblokk. Vel ut eit kvartal, ei gate eller nokre bygningar og registrer bruken av skilt og reklame utandørs. Vurder korleis skilta er utforma og om dei er tilpassa bygningsmiljøet. Utandørs skilt og reklame er ein naturleg del av bybiletet. Godt forma skilt kan verke som eit smykke på bygningen. Men når markiser, vimplar, neonrør og bokstavar i alle fargar og fasongar konkurrerer om merksemda vår, kan skilta oppfattast som skjemmande og verke som visuell støy.

Kompetansemål:

  • gjøre rede for hva som særpreger reklame, informasjon og journalistikk
  • drøfte medienes produkter i lys av regelverk og etiske normer som regulerer medie- og kommunikasjonsvirksomhet

Til aktiviteten