Forsøpling av vannmiljøet
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Registrere søppel i og langs vassdraget eller
kystområdet
- Få kunnskap om hvordan forsøpling skader
området (estetisk problem, forurensningsproblem)
- Se sammenhengen mellom forbruk, avfall og
avfallshåndtering, og miljøtilstanden i området
- Drøfte aktuelle tiltak og hvordan elevene kan
påvirke gjennomføringen
Samarbeidspartnere
Teknisk etat i kommunen, miljøvernavdelinger i kommune og fylke, lokale miljøvernorganisasjoner,
lokale organisasjoner som bruker vannområdet,
lokalbefolkning, lokal presse, velforening, lokale politikere
Utstyr
Fotoapparat, kartskisse, eventuelt søppelsekker
Gjennomføring
Søppel virker skjemmende i naturen, og det kan
skade dyrelivet og ødelegge naturopplevelsen i et
område. Det kan også tilføre vannet
forurensningsstoffer (organisk stoff og miljøgifter). Søppel gjør det
lite trivelig å ferdes i området, og det kan skape
problemer for bading og fiske.
Kartlegging av forsøpling
Kartlegg hva som finnes av forskjellige typer søppel
i området. Er det matrester, plast, gummi, glass,
papir, metall, hvitevarer eller rester av
bygningsmaterialer? Prøv å angi mengden som «mye» eller «litt» på
skjemaet. Med «mye» mener vi at den aktuelle
søppeltypen ikke får plass i en vanlig søppelsekk. I
kystområder bør dere skille mellom det som er kastet fra
land, og det som har drevet i land, der dette er mulig. Ta
bilder på fem-ti faste steder hver gang for å vise
endringer. Marker på en kartskisse stedene der bildene blir
tatt, slik at dere lett kan finne igjen stedene neste gang.
Er det mye søppel i området, bør dere melde fra
til kommunen. Kanskje kan dere foreslå en
ryddedugnad for nærmiljøet i samarbeid med kommunen?
Sørg for solide plasthansker eller arbeidshansker til
alle som skal plukke søppel.
Enkelte steder langs bekker og mindre elver hender
det at privatpersoner har dumpet mye søppel, slik at det
har blitt en liten søppeldynge. Slike lokale søppeldynger
er ulovlige og bør meldes til miljøvernmyndighetene
i kommunen. Noter derfor også på skjemaet om dere
finner lokale søppeldynger i området.
Drøft sammenhenger
Diskuter hvordan forsøpling skader området
(estetisk problem, forurensningsproblem), og hva som kan
gjøres for å løse eller minske problemet.
Hvor kommer søppelet fra? Hvordan har det
kommet dit? Hva gjør det med naturen?
Hva gjør det med oss mennesker?
Hvilke skadevirkninger har det? Hvilken sammenheng er det mellom forbruk, avfall og
avfallshåndtering, og miljøtilstanden i området?
Drøft aktuelle tiltak og hvordan elevene kan påvirke
gjennomføringen av tiltakene.
Hvem har ansvaret for å rydde opp? Hva kan
fjernes eller eventuelt ikke fjernes? Hvordan kan ny
forsøpling forhindres?
Diskuter problemet med eventuelle søppelfyllinger i
området.
Finnes det noen form for «permanent»
søppelfylling langs vannområdet? Hva slags? Hva slags type
søppel inneholder den? Kan det være noen form for
lekkasje eller avrenning fra denne fyllinga og ned
til vannet eller kystområdet? Hvilke helse- og
miljøskader kan slik avrenning gi? Hvem eier
søppelfyllinga? Er den fortsatt i bruk? Hvilke regler gjelder?
Fagstoff i Nettverk for miljølære
Helse- og miljøfarlege kjemikal
Tips og ideer
Hvis problemet med forsøpling er omfattende,
bruk lokalpressen til å påpeke problemene og
diskutere mulige oppryddingstiltak.
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Søppeltype |
Kastet eller dumpet fra land |
Ilanddrevet søppel (kastet eller dumpet fra båter) |
Mye |
Litt |
Mye |
Litt |
Plast (for eksempel bæreposer, fiskesnører, emballasje fra halm- og grasballer og så videre) |
|
|
|
|
Glass |
|
|
|
|
Metall (for eksempel blikkbokser og bilvrak) |
|
|
|
|
Papir |
|
|
|
|
Matrester og husholdningsavfall |
|
|
|
|
Gummi (for eksempel bildekk) |
|
|
|
|
Annet (for eksempel spesialavfall som maling, elektriske artikler, hvitevarer, bygningsmaterialer og så videre) |
|
|
|
|
Har det blitt mer eller mindre søppel siden den forrige undersøkelsen? Sammenlign bilder fra forrige gang med bilder fra denne gangen. |
Bildene viser at det har blitt (sett kryss) |
Mer søppel |
Mindre søppel |
Ingen endring |
|
|
|
Er lokal søppeldynge funnet? |
Ja |
Nei |
|
|
Vis bare skjema
|