miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Avfall og gjenvinning > Forsøpling av vannmiljøet > Veiledning

Forsøpling av vannmiljøet

Veiledning

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Formål

  • Registrere søppel i og langs vassdraget eller kystområdet
  • Få kunnskap om hvordan forsøpling skader området (estetisk problem, forurensningsproblem)
  • Se sammenhengen mellom forbruk, avfall og avfallshåndtering, og miljøtilstanden i området
  • Drøfte aktuelle tiltak og hvordan elevene kan påvirke gjennomføringen

Samarbeidspartnere

Teknisk etat i kommunen, miljøvernavdelinger i kommune og fylke, lokale miljøvernorganisasjoner, lokale organisasjoner som bruker vannområdet, lokalbefolkning, lokal presse, velforening, lokale politikere

Utstyr

Fotoapparat, kartskisse, eventuelt søppelsekker

Gjennomføring

Søppel virker skjemmende i naturen, og det kan skade dyrelivet og ødelegge naturopplevelsen i et område. Det kan også tilføre vannet forurensningsstoffer (organisk stoff og miljøgifter). Søppel gjør det lite trivelig å ferdes i området, og det kan skape problemer for bading og fiske.

Kartlegging av forsøpling

Kartlegg hva som finnes av forskjellige typer søppel i området. Er det matrester, plast, gummi, glass, papir, metall, hvitevarer eller rester av bygningsmaterialer? Prøv å angi mengden som «mye» eller «litt» på skjemaet. Med «mye» mener vi at den aktuelle søppeltypen ikke får plass i en vanlig søppelsekk. I kystområder bør dere skille mellom det som er kastet fra land, og det som har drevet i land, der dette er mulig. Ta bilder på fem-ti faste steder hver gang for å vise endringer. Marker på en kartskisse stedene der bildene blir tatt, slik at dere lett kan finne igjen stedene neste gang.

Er det mye søppel i området, bør dere melde fra til kommunen. Kanskje kan dere foreslå en ryddedugnad for nærmiljøet i samarbeid med kommunen? Sørg for solide plasthansker eller arbeidshansker til alle som skal plukke søppel.

Enkelte steder langs bekker og mindre elver hender det at privatpersoner har dumpet mye søppel, slik at det har blitt en liten søppeldynge. Slike lokale søppeldynger er ulovlige og bør meldes til miljøvernmyndighetene i kommunen. Noter derfor også på skjemaet om dere finner lokale søppeldynger i området.

Drøft sammenhenger

Diskuter hvordan forsøpling skader området (estetisk problem, forurensningsproblem), og hva som kan gjøres for å løse eller minske problemet.
Hvor kommer søppelet fra? Hvordan har det kommet dit? Hva gjør det med naturen? Hva gjør det med oss mennesker? Hvilke skadevirkninger har det? Hvilken sammenheng er det mellom forbruk, avfall og avfallshåndtering, og miljøtilstanden i området?

Drøft aktuelle tiltak og hvordan elevene kan påvirke gjennomføringen av tiltakene.
Hvem har ansvaret for å rydde opp? Hva kan fjernes eller eventuelt ikke fjernes? Hvordan kan ny forsøpling forhindres?

Diskuter problemet med eventuelle søppelfyllinger i området.
Finnes det noen form for «permanent» søppelfylling langs vannområdet? Hva slags? Hva slags type søppel inneholder den? Kan det være noen form for lekkasje eller avrenning fra denne fyllinga og ned til vannet eller kystområdet? Hvilke helse- og miljøskader kan slik avrenning gi? Hvem eier søppelfyllinga? Er den fortsatt i bruk? Hvilke regler gjelder?

Fagstoff i Nettverk for miljølære

Helse- og miljøfarlege kjemikal

Tips og ideer

Hvis problemet med forsøpling er omfattende, bruk lokalpressen til å påpeke problemene og diskutere mulige oppryddingstiltak.

Skjema

Dette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.

Søppeltype Kastet eller dumpet fra land Ilanddrevet søppel (kastet eller dumpet fra båter)
Mye Litt Mye Litt
Plast (for eksempel bæreposer, fiskesnører, emballasje fra halm- og grasballer og så videre)  

 

 

 

Glass  

 

 

 

Metall (for eksempel blikkbokser og bilvrak)  

 

 

 

Papir  

 

 

 

Matrester og husholdningsavfall  

 

 

 

Gummi (for eksempel bildekk)  

 

 

 

Annet (for eksempel spesialavfall som maling, elektriske artikler, hvitevarer, bygningsmaterialer og så videre)  

 

 

 


Har det blitt mer eller mindre søppel siden den forrige undersøkelsen? Sammenlign bilder fra forrige gang med bilder fra denne gangen.
Bildene viser at det har blitt (sett kryss) Mer søppel Mindre søppel Ingen endring
     

Er lokal søppeldynge funnet? Ja Nei
   

Vis bare skjema