Oppgaver 1.-4. klasse
Elevene skal :
- Gjøre ytre observasjoner i et valgt område ved en av Oslos elver over en viss tid og ta årstidene med i betrakningen.
De skal studere livet langs elva eller bekken - og oppfordres til undring. (Her er det vann - hvem er det viktig for? Mennesker, dyr, fugler, insekter, trær, planter osv. Før vasket folk tøy her, drakk man vannet før? Var det vanlig å bygge nær en vannkilde? Ga elva mer enn bare vann til menneskene? )
- Dokumentere og lage rapport om det de undrer på, blant annet ved:
- tegning
- skriving
- drama / rollespill (video)
- lydopptak
- fotografering eller andre virkemidler
- Fortelle om omgivelsene
Fantasi belønnes!
Tverrfaglighet er et av kriteriene for å få premie!
Forslag innenfor ulike fag:
matematikk kart - finne det laveste stedet - (tegne opp hvordan vannet/elva går gjennom området.)
natur- og miljøfag - fortelle om dyr, fugler, trær og planter i området. Hva finner barna som ikke hører til i naturen?
musikk - gjøre observasjon av lyd (stillhet, hva slags lyd er menneskeskapt, lyder i naturen osv. Knytt gjerne sanger til oppgaven.)
Dette er bare forslag. Bruk læreplanen kreativt!
|