miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Prosjekter > MENNESKET OG NATUREN I VÅR TID

MENNESKET OG NATUREN I VÅR TID

Mennesket har fjernet seg mer og mer fra naturen. Fra en tilstand hvor hver og en av oss var fullstendig avhengig av den til daglig, til vår tids kunstige boformer og levevis. Det er velkjent at vi tapper naturen for ressurser, så lenge det er økonomisk lønnsomt, og bruker den som resipient for vårt avfall. Men mye tyder også på at vi de 15 - 20 siste årene i vesentlig grad har fått redusert rekreasjonsfrekvensen i forhold til naturen. Selv søndagsturen synes å være på vei ut.....

Direktoratet for naturforvaltning fremhever i sin Handlingsplan om Friluftsliv mot år 2000 at: "barn i dagens oppvekstgenerasjon er fremmedgjort i forhold til natur - de mangler erfaring og kunnskap. Dette hindrer dem i å drive friluftsliv og kan føre til usikkerhet og frykt i forhold til natur"

Mangelen på kontakt med naturen og understimulert naturfølelse hos barn, er trolig et av vår tids mest alvorlige miljøproblemer.

I kunstige miljøer reagerer mennesket på mange måter likt med dyra. Vi blir nervøse og rastløse. Dette bekreftes ved å måle elektriske frekvenser i hjernen, som viser at individet blir mer og mer preget av nervøsitet, redsel, angst og panikk, etterhvert som miljøet blir mer og mer kunstig. ( Ref. Rudaa/Selnes: "Uteskole og miljølære" )

Det er påfallende å se den økende uro og adferdsavik hos de yngste barna som besøker naturskolene og leirskolene.

Vår tids avstand til naturen og medmennesker synes å ha gitt et økende antall psykiske problemer og elever som trenger spesialtiltak allerede fra første klasse. Miljølære og naturskole har med utviklingen av hele mennesket å gjøre og forgår på menneskets hjemmebane: Ute i naturen.

Vi har erfart at naturskolen, foruten faglig kunnskapstillegnelse, bidrar til å styrke fellesskapet i klassen, hvilket skaper trivsel, som igjen danner grunnlag for ny læring, ikke minst for de elevene som ofte faller utenom i vanlig skolesammenheng.

Felles opplevelser skaper trygghet, spesielt nyetablerte 1. klasser mangler noe å samle seg om. En uteskoledag gjør elevene bedre kjent med hverandre gjennom felles erfaringer og oppdagelser. Natur-følelse og opplevelse bidrar til en positiv utvikling av personligheten og gir grunnlag for mye etterarbeid i alle fag på skolen.