miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Prosjekter > FORORD

FORORD

Tanker og ideer om kystkulturen og lokalhistorien i Slagen og spesielt i området rundt Karlsvika har i mange år ligget i rugekassa, men tiden har ikke strukket til verken for egen fordypning eller for å få utviklet noe til bruk ved naturskolen. I en periode på slutten av 80-tallet i forbindelse med byggeplanene for et eget naturskolebygg ble det syslet litt med tanken om å samle en del gamle fiskeredskaper, båter og lignende fysiske gjenstander fra det lokale kystmiljøet.

For å kunne ta i bruk gamle tradisjonelle gjenstander i undervisningen ved naturskolen er det etablert en kontakt med kystkultursenteret og Kystlaget Loggen i Tønsberg. Så vil tiden vise hva vi får til i den retning.

Kulturens «kjerne» kan sies å bestå i menneskegruppers felles kunnskaper om, oppfatning av og forståelse for sine omgivelser i videste forstand.

I årets årsplan er lokalhistorien i kystmiljøet tema. Vi håper på denne måten å gi et lite bidrag til å øke kunnskapen, oppfatningen og forståelsen for våre nære omgivelser.

Noe av stofftilfanget er nyskrevet. Erling Dittmann har på oppfordring skrevet historier fra sine guttedager i Tønsberg, med sjøen som et samlende element. Disse fortellingene favner aldersgruppene fra førskolen til ungdomstiden. Han har også velvillig gitt oss tillatelse til å bruke noen av hans viser fra boka «Alle store har vært små».

I den siste boka til Eie Andersen er øyfolket på fisketur helt opp mot Karlsviklandet. Eie Andersen ble derfor forespurt om han kunne skrive et kapitel om livet nord for øyriket til denne årsplanen.

Eie Andersen: «Det kom litt ubeleilig på meg da jeg holder på med å skrive om livet på Sandø og Vasser i gamledager. Dette har vist seg å være langt mer omfattende og tidkrevende enn forventet. Jeg svarte imidlertid at jeg skulle se hva jeg kunne få til. I den forbindelse har jeg gjort en del undersøkelser ute i dette området og funnet ut at Slagentangen er langt mer spennende enn jeg trodde.» Naturskolen er glad for at Eie Andersen tok seg tid til disse forundersøkelsene og at han har skrevet ut ei historie til denne årsplanen.

Tor Inge Moseid på kulturkontoret har vært en engasjert og aktiv samarbeidspartner for å få realisert innholdet i dette heftet. Hans store interesse for seileskutetida og sel og hvalfangsteventyret i Tønsberg har også resultert i et eget bidrag.

Fortellingen til Eie Andersen er hentet fra århundreskiftet, mens Erling Dittmann forteller fra tiden den gang for 50 - 60 år siden. Tor Inge Moseid tar utgangspunkt i sine egne guttedager i 60- årene, men han favner også hele fangstepoken fra tidlig på 1800-tallet til sine egne guttedager. Kulturvernkonsulent Jan Lindh har bidratt med stoff om bronsealdergraven på Karlsvika. Stor takk til alle fire.

I fra «Bod og brygge» i serien Gamle Tønsberg, utgitt av Stiftelsen gamle Tønsberg (1978) har vi tatt med artikkelen «Den gamle byen og brygga» skrevet av Per Thoresen.

Fra Vestfold minne utgitt av Vestfold historielag (1977) har vi sakset: «Eldre fiske i ytre Tønsberg-fjorden» av Sølvi Sondbø.

Det er også lånt stoff fra medlemsbladet til Forbundet Kysten. Bl. a har vi gjenngitt lederens hyllest til den nye læreplanen.

De to typiske østnorske båtene prammen og Færdersnekka er også viet oppmerksomhet.

Sigmund Fritzøe har i regn og sol vært ute i området rundt Karlvika og Slagentangen og festet sine inntrykk ned på tegneblokka. Hans Gerhard Sørensen har stilt sine tegninger fra tidligere bokutgivelser til disposisjon. Thorvald Bernhardt har tegnet forsiden. Vi synes disse kunstneriske bidragene har gitt årsplanen et løft og vi håper at både elever og lærere kan glede seg og bli inspirert av tegningene.

En takk også til Inger Visnes for velvillighet og rask korrekturlesning av deler av manus helt på målstreken.

Tema for denne årsplanen hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten alle de nevnte personer som på hver sin måte har bidratt med skrift og strek.

Vi håper naturskolen med sin natur- og miljøprofil, årsplanens bidrag til å utdype kjennskap til lokale tradisjoner og hjemlig historie, samt tegnerenes estetiske bistand gir et tilskudd til å oppfylle den nye læreplanen.

 

Svend Aage Petersen