miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Prosjekter > Karlsvika > Kriterier for etablering av en maritim naturskole

Kriterier for etablering av en maritim naturskole

Punktene under er i prioritert rekkefølge ideelle forutsetninger ved etablering av en maritim naturskole:

  • Barn må kunne arbeide selvstendig slik at de kan stimuleres til aktivt engasjement og handling. Barna må være de aktive, mens de voksne må ha rollen som tilretteleggere og veiledere.
  • Naturen må være rik og variert . Naturopplevelser er sentralt, men også mulighet for spenningsopplevelser og utfordringer.
  • Høy grad av værbeskyttelse. Skolens plassering bør ikke være for åpen og værutsatt. Skjærgård med øyer er en fordel.
  • Nærhet til elementene slik at barna får gode betingelser for den aktivitet og det arbeid de skal gjøre. Barn må i denne sammenheng tas på alvor og sidestilles med voksnes behov for effektivitet og tilrettelegging.
  • Praktisk tilrettelegging som gjør at barn i ulik alder fra 5-6 år, blir mest mulig uavhengig av hjelp fra voksne.
  • Tilsyn og sikkerhet må være optimale fordi barn er ved og på vannet.
  • Det biologisk mangfoldet/artsrikdommen i fjæra, i sjøen og på stranda må være bra. Strandlandskapet/kystmiljøet bør være variert.
  • Områdets evne til å tåle slitasje må vurderes.
  • Området må ha plass nok til både skoleaktivitetene og andre naturlige brukergrupper (flerbruksfunksjon).
  • Nærhet til hjemmeskolene. Transporten til naturskolen bør ikke ta for lang tid og bli for dyr. Ideelt sett burde den ligge slik til at alle elevene kunne ta seg fram ved egen hjelp.