Aktiviteter
Aktiviteter som passer for: Læreplan i samfunnsfag - samisk - Etter 7. årstrinn
- Geografi
- lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovedtrekk i eget fylke, nabofylkene, Sápmi/Sábme/Saepmie, Norge, Europa og andre verdensdeler og gjøre rede for samiske stedsnavn
- registrere og ordne spor etter istiden på hjemstedet og beskrive istidens betydning for landskapsdannelse og landet som helhet
- forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetning og levevis
- sammenligne og påvise likheter og forskjeller mellom land i Europa og land i andre verdensdeler
- fortelle om regnskog, grasslette, ørken og andre landskapstyper og beskrive hvordan mennesker gjør seg nytte av dem, og gjøre rede for samiske benevnelser
- forklare hvordan produksjon og forbruk kan føre til ødeleggelse av økosystemer og forurensning av jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres
- forklare hvordan vi i bruker ressurser fra andre steder i verden
- registrere flyktningstrømmer, forklare hvorfor noen flykter fra sine hjemland, og drøfte hvordan det kan være å komme til et fremmed land som flyktning
- planlegge og presentere reiser til Europa og andre verdensdeler ved å bruke digitale verktøy
- vis alle
Til topp
Innsamling av lokale stadnamnI dag har mange lokale stadnamn gått i gløymeboka rett og slett fordi dei ikkje lenger er i bruk. Ikkje minst dei store endringane i jordbruk, fiske og samferdsel har ført til at namn på mellom anna åkerteigar, fiskeméd og gamle ferdselsvegar forsvinn. Innsamling av stadnamn kan vere ein fin innfallsport til å bli kjend med historia og kulturen på heimstaden. Kompetansemål: - lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovedtrekk i eget fylke, nabofylkene, Sápmi/Sábme/Saepmie, Norge, Europa og andre verdensdeler og gjøre rede for samiske stedsnavn
Til aktiviteten
|