Lek og lær om landskap og arealer
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
- Bli kjent med et område i nærmiljøet og motivert til å ta vare på det
- Bli fortrolig med en del grunnleggende begreper knyttet til landskap og arealer
Samarbeidspartnere
Grunneiere, miljøvernleder, lokale organisasjoner, orienteringsklubb og lignende.
Gjennomføring
1 Avgrensing og oppmåling av området
Velg et tilnærmet rektangulært område langs vannet (for eksempel 100 m langt og 20 m bredt) og
marker grensepunktene med en pinne i hvert hjørne. Området kan gjerne inneholde ulike naturtyper og enkelte
lett gjenkjennelige elementer. Gjennomfør leker og praktiske aktiviteter med fokus på mengder, lengder og areal,
for eksempel hvor bred er bekken, hvor stor er sletta, hvor høyt er treet, eller hvor lang er rullesteinsstranda?
Lag egne måleenheter (skritt, taulengder og lignende) eller mål i meter og kvadratmeter. Prøv å dele inn området
etter ulike arealtyper eller naturtyper. Mål opp. Hva er det mye av i området, og hva er det lite av?
2 Utforsking av området
Gå på oppdagelsestur i området langs vannet og legg merke til naturformasjoner, vekster, lyder, lukter, spor
etter dyr og mennesker. Bli fortrolige med hvilke naturtyper og landskapsformer som finnes i og omkring området,
for eksempel strand, lynghei, skog, ås, slette og myr. Hvilke prosesser har formet landskapet? Prøv å forstå
den historiske utviklingen av området ved å lete etter spor fra naturprosesser (for eksempel skuringsstriper og
morenerygger fra istida) og fra menneskelig påvirkning. Diskuter om området kan karakteriseres som
naturlandskap eller kulturlandskap.
3 Karttegning og orienteringsleker
Tegn en enkel kartskisse over området sett rett ovenfra og øv på å forstå sammenhengen mellom kart og
terreng. Sammenlign gjerne egne kartskisser med orienteringskart eller andre kart fra området. Gjennomfør leker
og aktiviteter for å bli fortrolige med himmelretningene både i naturen og på kartet. Sett dere inn i symboler
og tegnforklaringer på kartet og sammenlign med observasjoner i terrenget. Hvordan markeres skog, myr og
vann på kartet? Bruk kartet som utgangspunkt for ulike orienteringsleker. Lag en rundløype med poster eller
arranger stjerneorientering. Eller hva med å gå på skattejakt med sjørøverkart? «Start ved utløpet av bekken, gå ti
skritt mot nord. Deretter åtte mot vest
». Andre muligheter er hinderløyper eller refleksorientering i mørket.
4 Ferdsel og friluftsliv
Planlegg en overnattingstur i området. Hva trengs av utstyr? Sett dere inn i hvilke regler som gjelder for
ferdsel, bålbrenning og telting. Hvilke områder er utmark, og hvilke er innmark, og hva har dette å si for ferdsel
og aktiviteter til ulike årstider? Er det grunneiere, beboere eller næringsdrivende i området som dere må ta
hensyn til? Hva med sårbare arter eller naturtyper? Opptre varsomt så dere ikke forstyrrer dyr og fugler eller
skader vegetasjonen i området.
|