Aktiviteter
Aktiviteter som passer for: Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Geofag 2
- Geoforskning
- Georessurser
- Jorda i forandring
- Klimaendringer
Til topp
Observer solvinkel og UV-strålingSolens stråling er nødvendig for livet på jorda og har blant annet stor betydning for menneskets helse og gir økt velvære og dannelse av D-vitamin i kroppen. Kompetansemål: Jorda i forandring - beskrive variasjoner i ozonlaget og drøfte naturlige og menneskeskapte årsaker
Til aktiviteten
VærstasjonerBli med og lag et nettverk av automatiske værstasjoner! Sett opp en værstasjon ved din skole og se hvordan for eksempel temperatur, nedbør og UV-stråling varier gjennom døgnet og årstidene og sammenligne dette med andre skoler i Norge. Kompetansemål: Jorda i forandring - beskrive variasjoner i ozonlaget og drøfte naturlige og menneskeskapte årsaker
Geoforskning - beskrive prosessen fra observasjoner, modeller og værkart til ferdige værvarsler
- utarbeide, presentere og vurdere daglig, lokalt værvarsel for en periode på én uke ved hjelp av værkart, satellittbilder og radarplott
Til aktiviteten
Gråstein og gullStein finnes i alt fra veier og bygninger til elektronisk utstyr, maling, papir og til og med mat. Hver og en av oss bruker årlig 10 tonn stein i en eller annen form. Men hvilke steiner egner seg til vårt bruk og hvor kommer disse mengdene med stein fra?
I de fleste kommuner tas det ut mineralske ressurser fra gruver, steinbrudd og pukkverk. Spor etter tidligere tiders uttak er det enda flere av. I denne aktiviteten kartlegger og klassifiserer vi nye og gamle mineraluttak, og gjør oss kjent med samfunnsmessige utfordringer knyttet til uttak av mineralske ressurser. Kompetansemål: Geoforskning - planlegge, gjennomføre, presentere og vurdere forsknings- og feltarbeid i en geotop
Georessurser - beskrive hvordan berggrunn og løsmasser i Norge utvinnes og utnyttes
- drøfte miljøproblemer knyttet til utnyttelse av georessurser og teknologien som blir brukt
Til aktiviteten
CO2 på skoleveienFerdsel med motoriserte kjøretøy som drives av fossilt brensel, bidrar til utslipp av CO2 til atmosfæren. CO2 er en drivhusgass, og basert på vurderinger fra verdens klimaforskere har FNs klimapanel (IPCC) konkludert med at menneskeskapte utslipp av CO2 til atmosfæren bidrar til global oppvarming. I denne aktiviteten undersøker elever hvor mye CO2 som frigjøres på skoleveien. Kompetansemål: Klimaendringer - beskrive hovedtrekk ved klimautviklingen fra siste istid til i dag og drøfte teorier om naturlige og menneskeskapte klimaendringer
- gjøre rede for diskusjoner i fagmiljøene om årsaker til klimaendringer
- drøfte etiske utfordringer knyttet til klimaendringer
Georessurser - beskrive utnyttelsen av de fornybare energikildene sol, vind, tidevann, bølger og geotermisk energi og drøfte hvilken betydning de har for energiforsyningen i framtiden
Til aktiviteten
Temperatur og saltholdighet i vannDenne aktiviteten søker å bringe klimaproblematikken nærmere elevene ved å ta utgangspunkt i vannobservasjoner. En skole eller en klasse kan her bygge opp sin egen klimastatistikk på vanntemperatur og -saltholdighet og få et virkelig og praktisk utgangspunkt for engasjement og læring om den globale klimautfordringen. Kompetansemål: Klimaendringer - presentere informasjon om klimaendringer i polare områder og gjøre rede for ulike syn på årsaker til klimaendringer og virkninger av dem
Til aktiviteten
Ekstremvær og naturfarerHar det vært flom, ras eller andre naturhendelser der du bor? Her kan du registrere både gamle og nye hendelser. Du kan også intervjue folk om klimaendringer. Dere velger om dere vil registre en hendelse, gjennomføre intervjuer eller begge deler. Kompetansemål: Klimaendringer - drøfte etiske utfordringer knyttet til klimaendringer
Til aktiviteten
DrikkevannDrikkevann er vårt viktigste næringsmiddel. Hvilke drikkevaner har elevene i klassen? Gjør liten undersøkelse og finn ut hvor mye klassen drikker av hver vanntype. Kompetansemål: Georessurser - drøfte problemer knyttet til ferskvann som ressurs i globalt perspektiv
Til aktiviteten
Hvor mye vann bruker vi?Kartlegge eget vannforbruk og vannforbruket i nærmiljøet. Få kunnskaper om sammenhenger i produksjon og vannforbruk, om de fundamentale forskjellene mellom land i nord og sør når det gjelder forbruket av ferskvann, og hvilken påvirkning dette har på livsbetingelsene. Kompetansemål: Georessurser - drøfte problemer knyttet til ferskvann som ressurs i globalt perspektiv
Til aktiviteten
|