miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Prosjekter > Oppgaver 8.-10. klasse

Oppgaver 8.-10. klasse

Elevene skal :

- Gjøre observasjoner ved målinger av vannkvalitet i et valgt område av en av Oslos elver eller bekker eller i Østensjøvannet over en viss tid og ta årstidene med i betrakningen.

- De skal studere vannkvalitet, vannstand og vannføring samt livet i bekken eller elva med minst fire målinger.

- Når de ser et rør/tilsig, skal de stille spørsmålet " hvor kommer dette vannet fra?"

- Oppfordres til å kartlegge nedgravde elver og bekker i området. Undersøke med myndighetene om muligheter for bekkeåpning.

- Dokumentere og lage rapport, blant annet ved :

  • tegning
  • skriving
  • video
  • bruk av informasjonsteknologi
  • eller ved bruk av andre virkemidler

Fantasi og kreativitet belønnes

Tverrfaglighet er et av kriteriene for å få premie!

Forslag innenfor ulike fag:

Natur og miljøfag - Gjøre undersøkelser av livet i vann, vannkvalitet, vannhastighet og vannstand.

Media - elevene presenterer seg selv og oppgaven på video.

Matematikk - Lage en statistisk oversikt (diagram, kurver) over de resultater de har funnet. (Minst 4 målinger.) Finne et uttrykk for vannføringen og måle det i hver årstid.

 

Dette er bare forslag. Bruk læreplanen kreativt!