Oppgaver 8.-10. klasse
Elevene skal :
- Gjøre observasjoner ved målinger av vannkvalitet i et valgt område av en av Oslos elver eller bekker eller i Østensjøvannet over en viss tid og ta årstidene med i betrakningen.
- De skal studere vannkvalitet, vannstand og vannføring samt livet i bekken eller elva med minst fire målinger.
- Når de ser et rør/tilsig, skal de stille spørsmålet " hvor kommer dette vannet fra?"
- Oppfordres til å kartlegge nedgravde elver og bekker i området. Undersøke med myndighetene om muligheter for bekkeåpning.
- Dokumentere og lage rapport, blant annet ved :
- tegning
- skriving
- video
- bruk av informasjonsteknologi
- eller ved bruk av andre virkemidler
Fantasi og kreativitet belønnes
Tverrfaglighet er et av kriteriene for å få premie!
Forslag innenfor ulike fag:
Natur og miljøfag - Gjøre undersøkelser av livet i vann, vannkvalitet, vannhastighet og vannstand.
Media - elevene presenterer seg selv og oppgaven på video.
Matematikk - Lage en statistisk oversikt (diagram, kurver) over de resultater de har funnet. (Minst 4 målinger.) Finne et uttrykk for vannføringen og måle det i hver årstid.
Dette er bare forslag. Bruk læreplanen kreativt!
|