miljolare.on logo miljolare.no logo
Du er her: Forsiden > Prosjekter > Lysakerelva

Lysakerelva

Les om Lysakerelva på sidene til Oslo elveforum

Alle skolebarn fra Oslo-området må minst en gang bli tatt med til Lysakerelva!

Gjennom tusener av år har den skåret seg ned gjennom den relativt myke berggrunnen (leirskifer og kalkstein i lag). Leirskiferen var leire som kom fra breer og elver, og kalken stammer fra små dyr som sank ned da disse lagene var havbunn for 400 millioner år siden. Som en vill Vestlands-elv renner den i fosser og stryk ned gjennom trange gjel.

Foto: Karsten Sølve Nilsen

I de øvre delene av elvedalen, nedenfor Bogstadvannet, er det flate partier som gir jevn og rikelig fuktighet. Her finner vi gråor-heggeskog og gråor-askeskog (Besøk 1). Etter hvert kommer vi til alm-lindeskog i kalkrik jord i de bratte skråningene. Kalkfuruskog, særlig gran kommer inn i bildet (Besøk 2 og 3). Etter de nederste fossene (Besøk 4) flater elva ut igjen mot Lysaker. Her er gråor, svartor, selje, hegg, bjerk, gran og furu. Velg en periode med liten vannføring for besøk 2 og 3, med mindre dere er flere om å passe på barna.

Elva er igjen så ren at det mange steder er fint å bade. Ørreten går i hele elva ned til Granfoss. Er vannføringen liten, kan barna vende på småstein og finne småkryp som piler unna. Det er også spennende med vannprøver.

Lysakerelva har, sammen med Akerselva, best vannkvalitet av alle vassdragene i Oslo.

Besøk 1
Ta Sørkedalsbussen til Bogstad camping (Peder Ankers plass/Ankerveien). Følg Ankerveien vestover langs steingjerdet langs golfbanen. Snart kommer dere ned til Hammerbrua som krysser Lysakerelva. Her er det mulig å se flere kulturminner. Det er spor i terrenget etter ovnen og stangjernshammeren til Fossum Jernverk, hvor man varmet opp jernet og hamret ut stenger tilbake på 17- og 1800-tallet. Det er lettest å finne en rasteplass på Oslosiden.

Foto: Karsten Sølve Nilsen

Besøk 2
Ta T-bane, Jartrikk eller buss til Jar stasjon. Gå derfra opp til veikrysset og følg Bærumsveien 100 meter østover. I fjellet i veiskjæringene ser du best de lyse kalkknollene. En turvei tar av til venstre. Følg den til dere er nede ved elva. Her er god plass til en stopp. Hvilke treslag ser dere? Hvilke fugler? Det er morsomt å følge turveien oppover et stykke.

Besøk 3
Ta T-bane, Jartrikk eller buss til Jar stasjon. Gå opp til veikrysset, gå over brua og følg Vollsveien nedover til første sving ut mot elva, hvor en turvei går bratt ned i to varianter. Det står et opplysningsskilt her. Du kan ta den ene stien ned og den andre opp igjen. Her kommer du til spennende skog med mange treslag. Hvis barna finner rester etter hytter og en gammel tretrapp, henger det sammen med at noen ''uteliggere'' holdt til her i årene etter krigen.

Besøk 4
Ta bussen via Lysaker til stasjonen Jar skole. Gå ned den bratte gressvollen til elva, som her renner rolig. Det står et opplysningsskilt her også. Landskapet er variert og vakkert, kalkrik berggrunn og store, varmekjære trær. Går vi litt oppover langs elva, kommer vi snart til

Gå tilbake til sidene med Oslos elver