Strukturen i faget
Læreplanens første målområde, matematikk
i dagliglivet, gir faget en sosial eller kulturell forankring
og skal særlig ivareta det brukerorienterte aspektet. Læreplanen
er videre bygd opp med utgangspunkt i ulike matematiske områder.
Tallforståelse, behandling av tall og bruk av regneartene
vektlegges og skal være et fundament i arbeidet med faget.
Videre legges det vekt på å utvikle begreper i geometri.
Geometrien har gjerne vært knyttet til måling og beregning,
tegning og konstruksjon og til dels logikk og bevisføring.
I vid forstand er geometri den delen av matematikken som dreier
seg om å danne og bruke visuelle forestillinger. Læreplanen
legger til grunn en slik bred forståelse, der geometri også
blir et område for utfoldelse av fantasi og formsans.
Det er avgjørende for utvikling av innsikt i målområdet
tall og algebra at arbeidet med variabler og formler foregår
i meningsfylte sammenhenger. Elevene bør få oppleve
sammenhengen mellom tallregning og algebra. Et utgangspunkt på
småskole- og mellomtrinnet er arbeid med mønstre
og regelmessigheter og med å beskrive dette på en
kort og enkel måte. Det må skapes en økt oppmerksomhet
om selve variabelbegrepet og om hva formler og uttrykk kan tjene
til. Temaet krever spesiell oppmerksomhet fordi det i noen grad
bryter med tidligere tenkemåter. Den formelle siden ved
algebraen må ha et grunnlag i arbeid med konkrete eksempler.
Algebra blir et redskap til å løse problemer, et
språk som kan lette tenkning og resonnement, og en kilde
til å oppdage nye sammenhenger.
Å behandle data er vesentlig med tanke på å
skaffe oversikt over tallmateriale, å framstille dette på
en klar og riktig måte, både i tabeller og diagrammer,
og trekke fornuftige konklusjoner fra dataene. I samfunnet gjøres
det stadig mer bruk av grafiske framstillinger. Derfor må
elevene lære å lese av og vurdere de informasjoner
som et diagram eller en graf gir. De trenger innsikt i hvordan
funksjoner opptrer og blir representert - ved en tabell, en formel
eller en graf.