Arbeidsmåter i faget
Ved skolestart har elevene allerede utviklet noen matematiske
begreper. Dette kan være begreper som de i noen grad har
vanskelig for å uttrykke med ord. Opplæringens oppgave
er å ta vare på, utvikle og systematisere dette grunnlaget.
Matematikk har en sentral rolle på en rekke kunnskapsområder,
noe som gjenspeiles ved at tverrfaglige aktiviteter blir et viktig
element i opplæringen.
Matematikk er et fag som til en viss grad har en gitt struktur
der kunnskapene bygger på hverandre. Faget åpner likevel
for ulike tilnærmingsmåter og forskjellige grader
av fordypning. Emnevalg og innfallsvinkel avgjør retning
for den matematiske prosessen. Å lære matematikk går
ikke alltid langs en fast opptrukket linje, men kan snarere sammenliknes
med å klatre i et tre. Vi kommer til forgreininger og skillepunkter
hvor det åpnes for nye sammenhenger og veivalg. Dette gir
rike muligheter til å gå i dybden og bredden innenfor
de fleste emner i faget.
Opplæringen må ta hensyn til de enkelte elevers forutsetninger
slik at de får oppgaver som de opplever som meningsfulle,
og som de har muligheter for å mestre. Om elevene i utgangspunktet
arbeider samtidig med de samme hovedtemaene, er det rom for individuelle
tilpasninger med hensyn til fordypning og breddeorientering. Elever
som makter store utfordringer, kan gjerne arbeide med oppgaver
som går videre enn det stoffet som angis i læreplanen.
Alle elever må få muligheter til å være
med på interessante aktiviteter. Det er viktig at hver enkelt
elev får et godt fundament for å kunne utvikle seg
videre. Som fundamentale kunnskaper og ferdigheter under hovedområdet
tall kan nevnes:
- Godt kjennskap til tallsystemet vårt, kunnskaper om
brøk, desimalbrøk og prosent både som begreper
og til regning i praktiske sammenhenger
- Innsikt i de fire regneartene og i bruken av dem, ferdighet
i hoderegning og i overslagsregning
- Å kunne bruke mål for tid, lengde, areal, volum,
vekt og penger
Elever som strever med multiplikasjonstabellen, må likevel
få arbeide videre med begreper og oppgaver som bygger på
ideer om multiplikasjon. Mer vesentlig enn å pugge tabellen
er det å forstå selve begrepet multiplikasjon
og kunne bruke det.
Faget har mange aspekter, og læring kan skje på ulike
måter. Elevenes erfaringer, deres tidligere kunnskaper og
de oppgaver de stilles overfor, blir vesentlige elementer i læringsprosessen.
Elevene konstruerer selv sine matematiske begreper. For denne
begrepsdannelsen er det nødvendig å vektlegge samtale
og ettertanke. Utgangspunktet bør være meningsfylte
situasjoner, og oppgaver og problemer bør være realistiske
slik at de virker motiverende på elevene. Elevene kan ha
uferdige begreper, gjør av og til feil og viser misoppfatninger.
I en tillitsfull og byggende atmosfære skal dette brukes
som utgangspunkt for videre læring og dypere innsikt.
Det er viktig at elevene får møte flere av teknologiens
ansikter, og at de blir fortrolige med maskinene som redskaper
styrt av mennesker. Lommeregner og datamaskin blir ikke bare redskaper
som kan forenkle arbeidet med rutineoperasjoner, men også
hjelpemidler til presentasjon av oppgaver og prosjekter. Tekstbehandling
er et standardverktøy i svært mange sammenhenger.
I matematikk er regneark et slikt nyttig verktøy, men også
annen hensiktsmessig programvare bør tas i bruk.
I arbeid med oppgaver og problemer der eksperimentering og undersøkelser
vektlegges, gir bruk av lommeregner og informasjonsteknologi muligheter
for nye innfallsvinkler. I slikt arbeid blir det særlig
viktig å forstå tall og regneoperasjoner, å
kunne tolke tabeller, diagrammer og geometriske figurer og å
ha evne til å gjøre overslag og vurdere resultater.
På småskoletrinnet spiller elevenes egne erfaringer
og opplevelser en spesielt viktig rolle. Leken står sentralt
på dette trinnet, og gjennom lek og spill kan elevene selv
være med på å lage regler, lære seg å
følge dem og se konsekvensene av sine valg. En slik innfallsvinkel
gir store muligheter for tverrfaglighet.
På mellomtrinnet skal også arbeidet med faget i høy
grad ha en praktisk forankring. Lek og spill, natur og nærmiljø
gir praktiske muligheter til å arbeide med matematikk. Samtidig
skal elevene etter hvert møte de mer abstrakte sidene ved
faget. Opplæringen må legge vekt på varierte
utfordringer, slik at faget kan bidra til en god utvikling for
hver enkelt elev.
På ungdomstrinnet legges det mer vekt på de formelle
og abstrakte sidene ved faget og på bruk av matematikk i
samfunnet. Praktiske situasjoner og elevenes egne erfaringer står
fortsatt sentralt i opplæringen. Elevene må i tillegg
få utfordringer til å gjennomføre sammensatte
resonnementer og kombinere kunnskaper fra ulike deler av matematikken.
Gjennom dette kan de utvikle en økt forståelse i
faget og et videre perspektiv på bruk av matematikk.
I arbeidet med matematikk er elevenes egenaktivitet av største
betydning. På alle nivåer skal opplæringen i
matematikk gi muligheter til
- å arbeide praktisk og få konkrete erfaringer
- å undersøke og utforske sammenhenger, finne mønstre
og løse problemer
- å fortelle og samtale om matematikk, å skrive
om arbeidet og formulere resultater og løsninger
- å øve på ferdigheter, kunnskaper og prosedyrer
- å resonnere, begrunne og trekke slutninger
- å samarbeide om å løse oppgaver og problemer