Arbeidsmåter i faget
Faget Kunst og håndverk har sin hovedtyngde knyttet
til praktisk skapende arbeid med form og farge i ulike materialer.
I faget må det legges vekt på varierte arbeidsmåter
der eleven gjennom praktisk arbeid får tid til å tilegne
seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som utvikler mestring
og glede, og som motiverer for nye faglige utfordringer.
På småskoletrinnet står undring og opplevelser
gjennom lekpreget læring sentralt, og i møte med
ulike uttrykk innen kunst og formkultur gis elevene mulighet til
å ta mange sanser i bruk. Gjennom varierte aktiviteter møter
de enkle utfordringer i arbeid med naturmaterialer, enkelt verktøy
og enkle teknikker. Tegning, maling, modellering og bygging er
viktige aktivitetsområder.
På mellomtrinnet må elevene få mulighet til
å tilegne seg mer eksakte kunnskaper og ferdigheter i faget.
Inntrykk fra kunst og formkultur kan brukes som inspirasjon til
å få erfaring med de enkelte materialers muligheter
og begrensninger, og til samtale om egne og andres arbeider.
På ungdomstrinnet har elevene tilegnet seg tilstrekkelige
kunnskaper og ferdigheter til å løse faglige problemstillinger
både individuelt og i fellesskap. Opplæringen skal
planlegges med tanke på at elevene nå i større
grad kan ta ansvar for egen læring. Elevene bør få
arbeide med temaer som er nær knyttet til deres interesser,
og de skal i større grad kunne gi faglige begrunnelser
og kunne reflektere over egne og andres arbeider. Aktivitetene
bør samordnes og kombineres, slik at det er mulig å
prøve ut og bruke ulike materialer, redskaper og teknikker
i ett og samme arbeid.
Inntrykk fra kunst og formkultur i nærmiljøet er
viktig for elevenes tilhørighet og er et godt utgangspunkt
for ulike oppgaver, temaer og prosjekter. Møte med profesjonelle
utøvere og deres arbeider kan gi glede og inspirasjon til
elevenes egne arbeider. Det er viktig at elevene får møte
original bildekunst, kunsthåndverk og design gjennom riksutstillinger
og kunstinstitusjoner. Møte med lokale håndverkstradisjoner
og utøvere er også viktig i den lokale forankringen
av faget.
Elevene skal få et variert grunnlag for utvikling av visuell
kompetanse og evne til problemløsning. Det er viktig at
hovedmomentene ses i sammenheng slik at opplæringen og arbeidsoppgavene
skaper meningsfulle aktiviteter for elevene. Gjennom arbeid med
fabulering og idéutvikling skal elevene kunne gis mulighet
til å oppøve sin forestillingsevne. I arbeid med
gjengivende oppgaver får elevene trening i å gjengi
det de opplever og sanser. Dette bidrar til å utvikle sentrale
ferdigheter som evnen til observasjon, innlevelse og gjengivelse.
Det ligger både læring og motivasjon i at nærmiljøet
verdsetter elevenes arbeid. Arbeidene kan inngå i for eksempel
teaterforestillinger, skolens presentasjonsmateriell og skoleavis
eller i utforming og vedlikehold av skolemiljøet. På
den måten får elevene erfare at de kan ha innflytelse
på utformingen av sin visuelle hverdag.