Hovedmomenter for mellomtrinnet, 5.-7. klasse
Kostvaner og matglede
I opplæringen skal elevene
- lage enkel hverdagsmat i samsvar med Statens ernæringsråds
anbefalinger for kostholdet og få utvikle sine kreative
evner ved å lage hyggelige måltider
- øve seg i grunnregler for og teknikker i matlaging,
kunne bruke og vurdere oppskrifter og bli kjent med og kunne bruke
vanlig kjøkkenutstyr
- bli kjent med krav til god hygiene og praktisere renslighet
ved matlaging
- møte ulike regler for bordskikk og måltidskultur
og bli bevisst om at det kan være ulike regler for dette
i forskjellige kulturer
- bli kjent med ulike former for smak, innarbeide begreper for
smaksopplevelser og videreutvikle egen smaksevne
- arbeide med ulike matvarer, tradisjonelle norske og samiske
matretter og mat fra andre land og lære om hvor noen viktige
matvarer stammer fra
- få erfaring med naturen som spiskammer ved å høste
inn spiselige nyttevekster og bruke dem i mat
Helse og livsstil
I opplæringen skal elevene
- arbeide med praktiske og teoretiske oppgaver som tar sikte
på å fremme god helse og forebygge ulykker og fysiske
og psykososiale helseproblemer
- bruke enkel kostlære knyttet til kostsirkelen og matpyramiden.
Få innsikt i og forståelse for at kosthold og livsstil
har betydning for helsa
- lære om hvordan bruk av tobakk og rusmidler kan påvirke
helsa, og bygge opp holdninger mot bruk
- lære noe om ulike typer ulykker, hvordan de varierer
med sted, alder og kjønn, og hvordan de kan forebygges
i hjem og lokalsamfunn
- bli bevisst om farlige former for lek og få informasjon
om hjemmeulykker
- utføre enkle førstehjelpsoppgaver
Hygiene og renhold
I opplæringen skal elevene
- samarbeide om og ta del i daglige ryddeoppgaver, utføre
enkelt renhold av bolig, inventar og utstyr og kjenne til hva
som påvirker innemiljøet
- få trening i å samarbeide om rutiner for renhold
og vedlikehold, f eks i klasserommet, lære å
holde ting ved like og ha det ryddig og rent rundt seg
- praktisere vask, stell og vedlikehold av klær, sko og
kjøkkentekstiler
- bli kjent med hjelpemidler for renhold i hjemmet og de viktigste
rengjøringsmidlene, deres bruksområder og hvilken
betydning riktig bruk og riktig oppbevaring har
Forbruk og ansvar
I opplæringen skal elevene
- arbeide med begreper knyttet til lommepenger og sparing og
bli bevisst om eget forbruk, f eks ved å sette opp
et enkelt budsjett ved hjelp av informasjonsteknologi
- søke informasjon fra varemerking og anvende den
- planlegge og eventuelt gjøre innkjøp der pris,
kvalitet, miljø- og sikkerhetshensyn og disponible midler
ses i sammenheng, f eks innkjøp til elevplanlagt måltid
for egne oppsparte penger
- trenes i å ta ansvar for ressurser og verne om miljøet
gjennom for eksempel gjenbruk, kildesortering og kompostering
Omsorg og sosial handling
I opplæringen skal elevene
- samarbeide om å planlegge og gjennomføre måltider
og enkle tilstelninger
- ta ansvar for arbeidsoppgaver som å gå ærend,
stelle planter og holde orden ute og inne
- oppleve at de bidrar i ulike omsorgs- og arbeidsfellesskap
- bevisstgjøres om hva det innebærer å samarbeide
med lærere og med medelever i ulike grupper
- øve seg i å gjenkjenne ulike sosiale situasjoner,
sette navn på det som skjer, og motvirke plaging og mobbing
|