Hovedmomenter for mellomtrinnet, 5.-7. klasse

Kostvaner og matglede

I opplæringen skal elevene

  • lage enkel hverdagsmat i samsvar med Statens ernæringsråds anbefalinger for kostholdet og få utvikle sine kreative evner ved å lage hyggelige måltider
  • øve seg i grunnregler for og teknikker i matlaging, kunne bruke og vurdere oppskrifter og bli kjent med og kunne bruke vanlig kjøkkenutstyr
  • bli kjent med krav til god hygiene og praktisere renslighet ved matlaging
  • møte ulike regler for bordskikk og måltidskultur og bli bevisst om at det kan være ulike regler for dette i forskjellige kulturer
  • bli kjent med ulike former for smak, innarbeide begreper for smaksopplevelser og videreutvikle egen smaksevne
  • arbeide med ulike matvarer, tradisjonelle norske og samiske matretter og mat fra andre land og lære om hvor noen viktige matvarer stammer fra
  • få erfaring med naturen som spiskammer ved å høste inn spiselige nyttevekster og bruke dem i mat

Helse og livsstil

I opplæringen skal elevene

  • arbeide med praktiske og teoretiske oppgaver som tar sikte på å fremme god helse og forebygge ulykker og fysiske og psykososiale helseproblemer
  • bruke enkel kostlære knyttet til kostsirkelen og matpyramiden. Få innsikt i og forståelse for at kosthold og livsstil har betydning for helsa
  • lære om hvordan bruk av tobakk og rusmidler kan påvirke helsa, og bygge opp holdninger mot bruk
  • lære noe om ulike typer ulykker, hvordan de varierer med sted, alder og kjønn, og hvordan de kan forebygges i hjem og lokalsamfunn
  • bli bevisst om farlige former for lek og få informasjon om hjemmeulykker
  • utføre enkle førstehjelpsoppgaver

Hygiene og renhold

I opplæringen skal elevene

  • samarbeide om og ta del i daglige ryddeoppgaver, utføre enkelt renhold av bolig, inventar og utstyr og kjenne til hva som påvirker innemiljøet
  • få trening i å samarbeide om rutiner for renhold og vedlikehold, f eks i klasserommet, lære å holde ting ved like og ha det ryddig og rent rundt seg
  • praktisere vask, stell og vedlikehold av klær, sko og kjøkkentekstiler
  • bli kjent med hjelpemidler for renhold i hjemmet og de viktigste rengjøringsmidlene, deres bruksområder og hvilken betydning riktig bruk og riktig oppbevaring har

Forbruk og ansvar

I opplæringen skal elevene

  • arbeide med begreper knyttet til lommepenger og sparing og bli bevisst om eget forbruk, f eks ved å sette opp et enkelt budsjett ved hjelp av informasjonsteknologi
  • søke informasjon fra varemerking og anvende den
  • planlegge og eventuelt gjøre innkjøp der pris, kvalitet, miljø- og sikkerhetshensyn og disponible midler ses i sammenheng, f eks innkjøp til elevplanlagt måltid for egne oppsparte penger
  • trenes i å ta ansvar for ressurser og verne om miljøet gjennom for eksempel gjenbruk, kildesortering og kompostering

Omsorg og sosial handling

I opplæringen skal elevene

  • samarbeide om å planlegge og gjennomføre måltider og enkle tilstelninger
  • ta ansvar for arbeidsoppgaver som å gå ærend, stelle planter og holde orden ute og inne
  • oppleve at de bidrar i ulike omsorgs- og arbeidsfellesskap
  • bevisstgjøres om hva det innebærer å samarbeide med lærere og med medelever i ulike grupper
  • øve seg i å gjenkjenne ulike sosiale situasjoner, sette navn på det som skjer, og motvirke plaging og mobbing