miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Variasjonar i temperatur og is > Læreplanmål

Variasjonar i temperatur og is

Læreplanmål

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Læreplanreferanser etter Kunnskapsløftet

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 2
    • Økologi
      • forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
      • innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
      • bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
      • beskrive egne observasjoner av vær og skyer og måle temperatur og nedbør
  • Vg1
    • Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)
      • forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
      • gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter 10. årssteget
    • Geografi
      • fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
      • beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet