miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Klima og luftkvalitet > Temperatur og saltholdighet i vann > Læreplanmål

Temperatur og saltholdighet i vann

Læreplanmål

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Læreplanreferanser etter Kunnskapsløftet

Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Geofag 1
    • Geofaglig verktøykasse
      • trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
      • innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
    • Geoforskning
      • gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område
  • Geofag 2
    • Klimaendringer
      • presentere informasjon om klimaendringer i polare områder og gjøre rede for ulike syn på årsaker til klimaendringer og virkninger av dem

Læreplan i geografi - fellesfag i studieførebuande utdanningsprogram

  • Kompetansemål etter Vg1/Vg2
    • Geografiske kjelder og verktøy
      • gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng
    • Landskap og klima
      • gjere greie for globale hav- og luftstraumar og forklare kva dei har å seie for klimaet
      • gjere greie for forhold som bestemmer vêr- og klimatilhøva i Noreg

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
      • innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
      • bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
      • publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
      • foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
  • Vg1
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere
    • Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
      • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer