Temperatur og saltholdighet i vann
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Geofag 1
- Geofaglig verktøykasse
- trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
- innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
- Geoforskning
- gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område
Geofag 2- Klimaendringer
- presentere informasjon om klimaendringer i polare områder og gjøre rede for ulike syn på årsaker til klimaendringer og virkninger av dem
Læreplan i geografi - fellesfag i studieførebuande utdanningsprogram - Kompetansemål etter Vg1/Vg2
- Geografiske kjelder og verktøy
- gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng
- Landskap og klima
- gjere greie for globale hav- og luftstraumar og forklare kva dei har å seie for klimaet
- gjere greie for forhold som bestemmer vêr- og klimatilhøva i Noreg
Læreplan i naturfag - Etter 10. årstrinn
- Forskerspiren
- skrive logg ved forsøk og feltarbeid og presentere rapporter ved bruk av digitale hjelpemidler
Etter 4. årstrinn- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
- innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
- bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
Etter 7. årstrinn- Forskerspiren
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)- foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
Vg1- Forskerspiren
- planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)- gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer
|