Sjekk utviklingen for to land
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i naturfag - Etter 10. årstrinn
- Forskerspiren
- planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte
Vg1- Forskerspiren
- planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)- forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette
- velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
- gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer
Læreplan i samfunnsfag - Etter 10. årssteget
- Geografi
- forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike
- drøfte premissar for ei berekraftig utvikling
- Samfunnskunnskap
- utforske kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne to eller fleire samfunn
Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring- Internasjonale forhold
- gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
- diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling
|