miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Deltakelse og demokrati > Sjekk utviklingen for to land > Læreplanmål

Sjekk utviklingen for to land

Læreplanmål

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Læreplanreferanser etter Kunnskapsløftet

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsmåte
  • Vg1
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere
    • Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
      • forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette
      • velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet
      • gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter 10. årssteget
    • Geografi
      • forklare og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere dei store skilnadene mellom fattige og rike
      • drøfte premissar for ei berekraftig utvikling
    • Samfunnskunnskap
      • utforske kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne to eller fleire samfunn
  • Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring
    • Internasjonale forhold
      • gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
      • diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling