miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til √Ö | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Klima og luftkvalitet > Observer solvinkel og UV-stråling > Læreplanmål

Aktivitet:

Observer solvinkel og UV-stråling

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnstoff  L√¶replanm√•l

L√¶replanreferanser etter Kunnskapsl√łftet

Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Geofag 2
    • Jorda i forandring
      • beskrive variasjoner i ozonlaget og dr√łfte naturlige og menneskeskapte √•rsaker

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. √•rstrinn
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomf√łre unders√łkelser for √• teste holdbarheten til egne hypoteser og velge publiseringsm√•te
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
      • gjennomf√łre fors√łk med lys, syn og farger, beskrive og forklare resultatene
  • Etter 7. √•rstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
      • publisere resultater fra egne unders√łkelser ved √• bruke digitale verkt√ły
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
      • foreta relevante v√¶rm√•linger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
  • Vg1
    • Verdensrommet (Str√•ling og radioaktivitet)
      • forklare ozonlagets betydning for innstr√•lingen fra sola

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter 10. √•rssteget
    • Geografi
      • fortelje om naturgrunnlaget med vekt p√• indre og ytre krefter p√• jorda, r√łrsler i luftmassane, krinsl√łpet til vatnet, v√™r, klima og vegetasjon, og dr√łfte samanhengar mellom natur og samfunn
      • beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet

Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Teknologi og forskningsl√¶re 1
    • Den unge forskeren
      • planlegge, gjennomf√łre, analysere og dokumentere systematiske m√•linger om st√ły, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og dr√łfte virkninger p√• helse og milj√ł
  • Teknologi og forskningsl√¶re X
    • Den unge forskeren
      • planlegge, gjennomf√łre, analysere og dokumentere systematiske m√•linger om st√ły, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og dr√łfte virkninger p√• helse og milj√ł