Følg et tre gjennom årstidene
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Biologi 1
- Den unge biologen
- gjennomføre eit større feltarbeid og nytte biologiske metodar til å samle inn, kartleggje og utforske ulike typar organismar og leggje fram resultata frå undersøkingane
- Funksjon og tilpassing
- gjere greie for hovudtrekk i formeiringa av planter og dyr, sett i samanheng med utviklinga av livet på jorda
- drøfte korleis ytre faktorar påverkar vekst og utvikling hos planter
Læreplan i naturfag - Etter 2. årstrinn
- Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- beskrive noen viktige kjennetegn ved de fire årstidene ved å observere naturen
- delta i ulike aktiviteter ute i naturen og fortelle om det som er observert
Etter 4. årstrinn- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
- innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)- samtale om livssyklusen til noen plante- og dyrearter
- observere og notere hva som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid
Etter 7. årstrinn- Forskerspiren
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)- undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter
Læreplan i samfunnsfag - Etter 10. årssteget
- Geografi
- fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
|