|
|
|
Gråstein og gull
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Geofag 1
- Jorda i forandring
- gjøre rede for dannelsen av sedimenter og sedimentære bergarter
- observere, beskrive og navngi landskapsformer dannet av isbreer og vurdere hvilke prosesser som kan føre til disse formene
- Geofaglig verktøykasse
- trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
- innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
Geoforskning- gjøre rede for sammenhenger mellom berggrunn, landformer og geologiske ressurser i et valgt område
Geofag 2- Geoforskning
- planlegge, gjennomføre, presentere og vurdere forsknings- og feltarbeid i en geotop
Georessurser- beskrive hvordan berggrunn og løsmasser i Norge utvinnes og utnyttes
- drøfte miljøproblemer knyttet til utnyttelse av georessurser og teknologien som blir brukt
Geofag X- Jorda i forandring
- gjøre rede for dannelsen av sedimenter og sedimentære bergarter
Geofaglig verktøykasse- trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
- innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
Læreplan i geografi - fellesfag i studieførebuande utdanningsprogram - Kompetansemål etter Vg1/Vg2
- Geografiske kjelder og verktøy
- bruke digitale kart og geografiske informasjonssystem (GIS)
- gjere observasjonar og registreringar av geografiske tema på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dei til å sjå natur og samfunn i samanheng
- Landskap og klima
- diskutere estetiske og økonomiske verdiar i landskap
Ressursar og næringsverksemd- gje døme på korleis ein har utnytta ressursane i Noreg og drøfte korleis endringar i næringsstrukturen har påverka lokalisering og busetnadsmønster
Læreplan i naturfag - Etter 10. årstrinn
- Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)
- observere og gi eksempler på hvordan menneskelige aktiviteter har påvirket et naturområde, identifisere ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
Etter 4. årstrinn- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner på ulike måter
- innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
- bruke enkle måleinstrumenter til undersøkelser
Etter 7. årstrinn- Forskerspiren
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Mangfold i naturen (Bærekraftig utvikling)- planlegge og gjennomføre undersøkelser i noen naturområder i samarbeid med andre
Læreplan i samfunnsfag - Etter 10. årssteget
- Geografi
- fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
- forklare korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og teknologi i Noreg og i andre land i verda
- vurdere bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet, og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- gjere greie for storleik, struktur og vekst i befolkningar og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyare tid, inkludert urbanisering
Etter 4. årssteget- Historie
- kjenne att historiske spor i sitt eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke
Etter 7. årssteget- Geografi
- forklare samanhengar mellom naturressursar, næringar, busetnad og levevis
- forklare korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleis dette kan hindrast og reparerast
Samfunnskunnskap- gjere greie for ein aktuell konflikt og drøfte framlegg til løysing
Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring- Internasjonale forhold
- diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling
|
|
|
|