miljolare.on logo miljolare.no logo  
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Aktiviteter > Klima og luftkvalitet > Værstasjoner > Læreplanmål

Værstasjoner

Læreplanmål

Valg for denne aktiviteten:

 Hovedside  Les veiledning  Legg inn data  Vis resultater

 Bakgrunnsstoff  Læreplanmål

Læreplanreferanser etter Kunnskapsløftet

Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Geofag 1
    • Geofaglig verktøykasse
      • trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
      • innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
    • Geoforskning
      • gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område
  • Geofag 2
    • Jorda i forandring
      • beskrive variasjoner i ozonlaget og drøfte naturlige og menneskeskapte årsaker
    • Geoforskning
      • beskrive prosessen fra observasjoner, modeller og værkart til ferdige værvarsler
      • utarbeide, presentere og vurdere daglig, lokalt værvarsel for en periode på én uke ved hjelp av værkart, satellittbilder og radarplott
  • Geofag X
    • Geofaglig verktøykasse
      • trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
      • innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
      • publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
    • Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
      • foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
  • Vg1
    • Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)
      • forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola

Læreplan i samfunnsfag

  • Etter 10. årssteget
    • Geografi
      • fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
      • beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet

Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Teknologi og forskningslære 1
    • Den unge forskeren
      • planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø
  • Teknologi og forskningslære X
    • Den unge forskeren
      • planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø