|
|
|
Værstasjoner
Læreplanmål
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Læreplanreferanser etter KunnskapsløftetLæreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Geofag 1
- Geofaglig verktøykasse
- trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
- innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
- Geoforskning
- gjøre rede for årsaker til klimatiske forhold i et valgt område
Geofag 2- Jorda i forandring
- beskrive variasjoner i ozonlaget og drøfte naturlige og menneskeskapte årsaker
Geoforskning- beskrive prosessen fra observasjoner, modeller og værkart til ferdige værvarsler
- utarbeide, presentere og vurdere daglig, lokalt værvarsel for en periode på én uke ved hjelp av værkart, satellittbilder og radarplott
Geofag X- Geofaglig verktøykasse
- trekke ut og analysere informasjon fra forskjellige typer geofaglige kart, flybilder, radarplott og satellittbilder
- innhente, bearbeide og presentere geofaglig informasjon ved bruk av digitale verktøy
Læreplan i naturfag - Etter 7. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
- Fenomener og stoffer (Energi for framtiden)
- foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler
Vg1- Verdensrommet (Stråling og radioaktivitet)
- forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola
Læreplan i samfunnsfag - Etter 10. årssteget
- Geografi
- fortelje om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte samanhengar mellom natur og samfunn
- beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet
Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram - Teknologi og forskningslære 1
- Den unge forskeren
- planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø
Teknologi og forskningslære X- Den unge forskeren
- planlegge, gjennomføre, analysere og dokumentere systematiske målinger om støy, luftforurensning, inneklima og vannkvalitet, og drøfte virkninger på helse og miljø
|
|
|
|