Trivsel og helse: Erfaringsbase
Veiledning
Valg for denne aktiviteten: Hovedside
Les veiledning
Legg inn data
Vis resultater
Bakgrunnsstoff
Læreplanmål
Formål
Dele erfaringer med andre
Aktuelle samarbeidspartnere
Andre klasser på skolen, andre skoler, elevrådet, lærere, foreldre, skolehelsetjenesten, skolens ledelse.
Gjennomføring
Elevene har brukt elevrådet som en velfungerende kanal for informajson til alle skolens vel 250 elever.
(Tveten ungdomsskole, en HEFRES-skole).
|
- Hvorfor bør vi registrere oss i Nettverket?
- få råd og tips til hva vi kan jobbe med fra andre skoler
- gi råd og tips til andre skoler
- diskutere skolemiljøet med andre skole
SkjemaDette skjemaet kan du ta utskrift av og bruke når du jobber med aktiviteten.Når du er klar til å legge informasjonen inn i databasen, går du til registrer data.
Hvilke tiltak vil dere satse på?
I denne aktiviteten kan dere fortelle andre skoler hva dere ønsker å
jobbe med på skolen eller i klassen. Aktiviteten gjør det også
mer synlig for dere selv hvorfor dere ønsker å sette igang med
ulike tiltak.
Hva er det som trenger en forbedring på skolen vår? |
|
Det sosiale miljøet på skolen |
|
Det fysiske miljøet (f.eks. skolegården, klasserom
ol.) |
|
Helsevanene blant elevene |
|
Fysisk aktivitet blant elevene |
|
Annet.... |
Vi ønsker å jobbe med: |
|
Bedre trivselen og det sosiale miljøet på
skolen |
|
Tiltak innen mobbing |
|
Aktiviteter som styrker ansvar og omsorg ovenfor andre
|
|
Aktiviteter som styrker selvfølelse og selvstendighet
|
|
Det fysiske miljøet (f.eks. flere leker i skolegården,
penere klasserom og utearealer ol.) |
|
Øke den fysiske aktiviteten blant elevene |
|
Bedre kostholdet blant elevene |
|
Tiltak innen rusmisbruk (alkohol og narkotiske stoffer) |
|
Tiltak innen tobakk |
|
Styrke samarbeidet mellom skole og hjem |
|
Annet.... |
Hvordan har vi kommet fram til at disse omårdene
er viktige? |
|
Spørreskjemaundersøkelse |
|
Diskusjoner i klassen |
|
Diskusjoner i elevrådet |
|
Diskusjoner i ansvarsgruppa |
|
Samtaler med andre skoler |
|
Annet.... |
Hvem har vært med og jobbet på aktiviteten
Hva slags skole vil vi ha? |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Klassestyrer/andre lærere |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Hvem har bestemt mest når vi har arbeidet med
Hva slags skole vil vi ha? |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Har vi opprettet en ansvarsgruppe? |
|
Ja |
|
Nei |
Har ansvarsgruppen fungert? |
|
Ja |
|
Nei, hvorfor ikke: |
|
|
Se hva andre skoler har svart!
I denne aktiviteten kan dere fortelle andre skoler hvordan dere har tenkt
å gjennomføre tiltakene deres.
Hvordan har vi tenkt å gjennomføre tiltakene?
Hvem kan være med? |
|
klassestyrer |
|
andre lærere |
|
alle elevene på skolen |
|
bare elevene i klassen |
|
skolehelsetjenesten |
|
ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
foreldre/foresatte |
|
søsken/andre familiemedlemmer |
|
bedrifter i nærmiljøet |
|
idrettslag |
|
speideren |
|
frivillige organisasjoner |
|
andre.... |
I hvilke fag/timer kan vi jobbe
med tiltakene? |
|
I alle fag |
|
I naturfag/matematikk |
|
I samfunnsfagstimene |
|
I KRL/religionstimene |
|
I språktimene (norsk, engelsk, tysk, fransk ol.) |
|
I heimkunnskapstimene |
|
I kroppsøvingstimene |
|
I musikktimene |
|
I klassens time |
|
Andre... |
Når kan vi jobbe med tiltakene? |
|
I skoletiden |
|
Utenom skoletiden |
|
Både i og utenom skoletiden |
Er det nødvendig med ekstra
ressurser for å kunne gjennomføre tiltakene? |
|
Nei |
|
Ja - hva: |
|
|
Bruk av fritid |
|
Penger |
Hva mer? |
|
Hvem har bestemt mest når vi har arbeidet med
Sett tiltakene ut i livet!? |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Har ansvarsgruppen fungert? |
|
Ja |
|
Nei, hvorfor ikke: |
|
|
|
Har ikke hatt en ansvarsgruppe |
Se hva andre skoler har svart!
Vurdering av gjennomføringen
I denne aktiviteten kan dere fortelle andre skoler hvordan gjennomføringen
har gått. Vi har lagt tilrette for noen spørsmål dere kan
fylle ut.
|
Ja, vi har ikke hatt noen problem |
Vi har hatt noe problem |
Nei, planleggingen har ikke vært bra |
Har alt gått som planlagt? |
|
|
|
|
Ja |
Nei |
Har dere oppnådd det dere ønsket med tiltakene? |
|
|
|
Nei, vi trengte mer tid |
Nei, vi trengte mindre tid |
Ja, vi trengte omtrent den tiden vi hadde
beregnet |
Beregnet dere nok tid til gjennomføring av tiltakene? |
|
|
|
|
Svært bra |
Bra |
Sånn passe |
Dårlig |
Svært dårlig |
Har ikke hatt samarbeid |
Samarbeidet mellom elever og lærere har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Samarbeidet i ansvarsgruppen har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Samarbeidet mellom skolen og foreldre/nærmiljø/andre
har fungert: |
|
|
|
|
|
|
Hvem har bestemt mest når dere har arbeidet
med Trivsel og helse? |
|
Elevene |
|
Elevrådet |
|
Lærere/andre ansatte |
|
Ledelsen/rektor/undervisningsinspektør |
|
Skolehelsetjenesten |
|
Foreldre/foresatte |
|
Andre.... |
Hva kan gjøres bedre neste gang? |
|
planleggingen |
|
samarbeidet mellom lærere og elever |
|
samarbeidet i ansvarsgruppen |
|
samarbeidet med foreldre/nærmiljø |
|
ansvarsfordelingen. Spesifiser: |
|
|
Hvilke råd vil dere gi til andre skoler som ønsker å gjennomføre
det samme som dere? |
|
Vis bare skjema
|